NA24.no

- Heftigste reklamejul noensinne

Sist oppdatert:
Annonsørene har aldri brukt så mye penger før jul som i år.

Reklameveksten i år har vært markant i forhold til 2006, som også var et godt reklameår. Norske annonsører bruker rekordmye penger i juletiden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Så langt i år viser MIO-tallene en vekst på 12 prosent sammenlignet med fjoråret. Da ble det omsatt reklame for 6,5 milliarder kroner ifølge Mediebyråenes interesseorganisasjon. Når oktober i år var talt opp hadde norske annonsører allerede omsatt for mer enn 6,1 milliarder gjennom mediebyråene.

Viktig kvartal
Selv om fasiten ennå ikke er klar, er ikke styreleder Arne Inge Christophersen i tvil om at det nå blir brukt mer på reklame her i landet enn noen gang før.

- Det er bare å se på kjøpekraften i den norske befolkningen og konkurransen i det norske markedet. Kjøpekraften er gått betydelig opp og fjerde kvartal er et viktig kvartal for annonsørene. Alt tyder på at reklameomsetningen kommer til å være rekordhøy, også i desember, sier Christophersen til NA24 Propaganda.

Annonsesjef Thomas Bjerkli i Aftenposten forteller om gode dager.

- Vi får et veldig, veldig bra år på annonsesiden. Det blir rekord for Aftenposten og vi er allerede godt over årets budsjetter, sier Bjerkli til NA24 Propaganda.

- Kjedene dominerer
Christophersen sier det er de ulike detaljistkjedene som legger ned mest penger i reklame før jul.

- Klær, både som gaver og til eget bruk, elektronikk, platebransjen og hjem/interiør er vel de bransjene som bruker mest penger før jul. Det store trekket er at det er kjedene som dominerer i tiden før jul. For nyetablerte som ønsker å komme inn på konsumentmarkedet så blir etableringen dyrere for hver måned som går. Det totale kommunikasjonstrykket er sterkere enn noensinne og utspiller seg på langt flere arenaer nå enn tidligere, sier Christophersen.

Konserndirektør for salg og marked i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll, sier til NA24 Propaganda at det er elektronikkbransjen som legger igjen mest reklamekroner på TV 2 denne julen.

- Generelt er telekom stort på TV 2, de er tunge. Og så er jo musikk stort nå før jul, sier Rosvoll.

I Aftenposten er det dagligvareannonseringen som står for det største volumet.

- Dagligvare er størst i volum og har en vekst før jul på 20 prosent sammenlignet med for eksempel september. Det er imidlertid ikke der den store prosentuelle veksten er. Klesannonseringen vokser med rundt 50 prosent, elektro med 80 prosent og sport med mellom 80 og 100 prosent. Den kategorien som vokser aller mest målt i prosent nå før jul er sølv og gull, hvor stigningen er på 200 til 300 prosent sammenlignet med månedene ellers i året, sier Bjerkli.

Humanitære satser tungt
Mediehuset i Posten Norge melder at det er kjedene innen varehandelen som står for to tredjedeler av volumet for uadressert DM, og at det holder seg også i tiden før jul. Det er dagligvarehandelen som er største utsender av uadressert direktereklame, fulgt av brune-/hvitevarer.

Når det gjelder adressert reklame satser de humanitære og veldedige organisasjonene tungt før jul. Posten melder at bransjefordelingen forøvrig er noenlunde konstant før jul i forhold til resten av året, men at de humanitære satser spesielt i tiden frem mot jul.

Posten omsetter for nærrmere 600 millioner kroner i direktereklame i november og desember.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere