NA24.no

Foto: Pressefoto (Forbrukerombudet)

- Høstkampanjene er ulovlige

Griper inn mot mobiloperatørenes høstkampanjer.

Mobiloperatørenes høstkampanjer på tv, internett og plakater villeder forbrukerne og er ulovlige, fastslår Forbrukerombudet. Nå må mobiloperatørene endre markedsføringen.

Priskrig i gang
Det er igjen priskrig i mobilbransjen, og Forbrukerombudet oppfordret i forrige uke forbrukerne til å være spesielt oppmerksomme på vilkårene i slike tilbudskampanjer.

Må endres
Forbrukerombudet har nå vurdert de ulike kampanjetilbudene og sendt brev til åtte mobilselskaper med beskjed om at kampanjene deres må endres.

- Mobiloperatørene prøver å lokke til seg nye kunder ved å fokusere på tilbudsprisen som gjelder ut året. At abonnementene blir mye dyrere etter nyttår, kommer ikke klart nok fram, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet i en melding.

Klare krav
Mobiloperatørenes priskamp fører til lavere priser og er slik sett bra for forbrukerne. Samtidig må forbrukeren få klar informasjon om alle forutsetninger som er knyttet til tilbudet.

Alle opplysninger og vilkår som er vesentlige for forbrukerens vurdering av et tilbud, skal komme klart frem av markedsføringen. Når ett priselement blir fremhevet, må andre vesentlige kostnader og vilkår oppgis med lik eller tilnærmet lik oppmerksomhetsverdi. Dette gjelder uansett om tilbudet markedsføres på tv, internett eller plakater.

Må gi opplysninger
Det betyr at teleoperatørene må gi opplysninger om hva som er inkludert i tilbudet, som antall ringeminutter, meldinger og MB datatrafikk. Begrensninger som at tilbudet ikke gjelder for bruk i utlandet og for spesialnummer må også fremheves tydeligere. Forbrukeren må i tillegg få klar og tydelig informasjon om hva som skjer med abonnementet etter tilbudsperioden og om tilbudet forutsetter bindingstid.

Forbrukerombudet har nå gitt mobiloperatørene en kort frist til å endre eller fjerne markedsføringskampanjene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere