NA24.no

De overraskende tallene viser at Facebook-brukere blir mer selektive om hvem de gir tilgang til deres cyber liv.
De overraskende tallene viser at Facebook-brukere blir mer selektive om hvem de gir tilgang til deres cyber liv. Foto: Justin Sullivan (Getty Images)

- Hvorfor er vi på Facebook?

Sist oppdatert:
Mange lever fortsatt i Facebook-tåka. Hvorfor er vi på det sosiale nettstedet.

Torsdag morgen inviterte Halogen og QuestBack til presentasjonsseminar på Gimle kino i Oslo. Seminaret er for de virksomhetene som har deltatt i en undersøkelse rundt bedrifter på Facebook. Her ble funnene fra undersøkelsen presentert i sin helhet for aller første gang.

- For å bli mer profesjonell på Facebook må virksomheter sette læringen i system. Det betyr at de må sammestille erfaringene, bruke verktøyene som er tilgjengelige og se Facebook i sammenheng med annen kommunikasjon. Prøving og feiling er en naturlig del av læringen, men det kan ikke gjøres på lykke og fromme lengre, sier Jørgen T. Helland, Senior Digital Rådgiver i Halogen, til NA24 Propaganda.

  • De fleste virksomhetene har under 5000 «likes»
  • De aller fleste har vært på Facebook mer enn 1 år

Helland i Halogen er ikke overrasket over funnene.

- Mange er der fordi det forventes at man skal være der og fordi mange i virksomhetene synes det er gøy å jobbe med, sier han i en melding.

Les alt om undersøkelsen Norske virksomheter på Facebook her

- Virksomheter må bli mer profesjonelle
Undersøkelsen viser at 8 av 10 som jobber med Facebook synes det er gøy og motiverende, men bare 58 prosent er sikre på at de får noe igjen for det. Facebook er en ildsjelaktivitet.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

- Funnene fra undersøkelsen stemmer også godt overens med vår erfaring fra andre land QuestBack er representert. Selskaper har kastet seg på sosiale medier, men uten noen klar strategi og forankring. Bruk av Facebook og sosiale medier er allerede en godt etablert plattform for kommunikasjon mellom privatpersoner og det vil uten tvil tvinge fram endringer i forhold til norske virksomheter og deres markedskommunikasjon, sier Country Manager Andreas Gulliksen i QuestBack i meldingen.

Må ta lærdom av funn
Helland i Halogen mener norske virksomheter må ta lærdom av funnene. Han forklarer det slik i meldingen:

- Norske virksomheter er fremdeles i en læringsfase når det kommer til bruken av Facebook. Virksomhetene må bli mer profesjonelle i sin bruk av plattformen. De må sette seg klare målsetninger, måle bedre, og være mer bevisste på hvilke ressurser de bruker og hva de får igjen for det, avslutter han.Tusenvis av norske virksomheter har etablert seg på Facebook, men fram til nå har vi visst lite om dem. Hvordan organiserer de arbeidet? Hvorfor er de der og opplever de effekt? En ny omfattende undersøkelse viser at de fleste ikke har noen målsetning med tilstedeværelsen sin.

Stor verdi på nett?
Hvor langt har norske virksomheter egentlig kommet på Facebook? Hvor mye ressurser allokeres til bruk på denne plattformen, og hvilken verdi opplever virksomhetene at de får igjen for det?

Det ville QuestBack og digitalbyrået Halogen finne ut av. Sammen startet de i februar en omfattende undersøkelse om norske virksomheters bruk av Facebook. Målet med undersøkelsen var å avdekke de strategiske, praktiske og organisasjonsmessige utfordringene norske virksomheter møter på Facebook.

Både store og små virksomheter har svart på undersøkelsen, både privat og offentlig sektor er representert.

Det er mottatt nærmere 1000 svar. Nå er funnene klare.

«De vet ikke hvorfor de er der»

Resultatene viser blant annet dette:

  • Til tross for at en stor andel av norske virksomheter er på Facebook, har de færreste en målsetning med tilstedeværelsen
  • Kun 4 av 10 har satt konkrete målsetninger for sin Facebook-satsning.
  • Man kjenner ikke godt nok til hvem brukerne er, hvorfor de er der, hva de ønsker å oppnå og de forventningene de har til virksomheter på Facebook
  • Større virksomheter har i noe høyere grad satt målsetninger, men det er ikke dramatiske
  • Forskjeller mellom for eksempel offentlig og privat virksomhet eller om hvorvidt man retter seg mot B2B eller B2C.
  • Selv om man ikke har satt konkret målsetning så anser man i stor grad Facebook som profileringskanal og lyttestasjon
  • Kun 44 prosent bruker FB Insight og 30 prosent sier at de ikke måler effektene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere