RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TVNorge

- Løpet er kjørt for Ari og Per

Sist oppdatert:
Ny bunnotering for TVNorge.

I høst ble Ari Behn og Per Heimly tatt av luften etter bare fire episoder.

- Dette programmet fortjener mange flere seere. Vi tror det er mulig ved å gi det mer oppmerksomhet og et bedre sendetidspunkt. Vi sender derfor hele serien på ny til våren, sa programdirektør i TVNorge Eivind Landsverk da.

Tirsdag kveld var programmet tilbake på TVNorge. Det var ingen suksess.

«Ari og Per løser verdensproblemer» hadde kun 68.000 seere. Det er dårligste oppslutning noensinne.

- Løpet er kjørt. De kan ikke være fornøyd med disse seertallene. TVNorge har ikke hatt en god start på året, det skyldes slike programmer, sier Per Christian Strand Teslo, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Vil falle igjennom

I høst hadde premiereprogrammet 129.000 seere, mens bare 70.000 seere fikk meg seg siste program før det ble tatt av.

Teslo påpeker at programmet ikke møter nevneverdig konkurranse fra de andre TV-kanalene.

- Ari og Per vil falle igjennom når konkurransen blir større. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe dem, fortsetter han.

Foreslår ny vurdering

I programmet har Ari Behn og Per Heimly reist verden rundt for å løse planetens problemer. Blant annet har de prøvd å løse etnisk konflikt i Bosnia, gjengkriminalitet i Los Angeles, klasseforskjeller i Brasil, mafiaens kvelertak på Japan og Statoils konflikt med urbefolkningen i Canada.

- Nå har TVNorge prøvd ut konseptet. Kanskje det er på tide å vurdere hva de skal gjøre fremover med programmet, sier Teslo i Carat.

«Ari og Per løser verdensproblemer» fikk terningkast 3 av Dagsavisen, mens Dagbladet slo til med en 4-er.

- Det føles egentlig veldig bra å jobbe for TVNorge. Kanalen har vært fantastisk, og har hatt veldig stor tro på oss og klint til. TVNorge er den nye NRK kan det virke som, sa Heimly til Side2 under TVNorges høstlansering i sommer.

Kan ikke utrette mirakler

TVNorge innrømmer at hadde håpet på mye bedre seertall denne gang.

- Men sånn er det i TV-bransjen, man må ta noen sjanser av og til. «Ari og Per løser verdensproblemer» er et program som ligger litt utenfor vår vanlige profil. Selv mener vi at programmet har et sterkt særpreg og holder høy kvalitet, men når vi ikke lykkes etter å ha flyttet programmet til det vi mener er en bedre sendetid, må vi beklageligvis erkjenne at ikke alle våre faste seere deler entusiasmen. Heldigvis befinner vi oss i en posisjon der vi ikke er like avhengige av enkeltsuksesser lenger. Vi lever fint med disse seertallene. For å bli en bred kanal må man også tilby noen smale programmer, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, til Nettavisen.

Han stiller seg undrende til Carat og Per Christian Strand Teslos analyse av den første TV-uken, og hva som definerer suksess.

- TVNorge er den eneste av de fire store hovedkanalene som øker de første syv dagene av 2014. SBS Discovery er den eneste av TV-gruppene som øker. Det er hyggelig at folk har høye forventninger, men for oss er ikke syv dager nok til å utrette mirakler, fortsetter han.

Hva synes du om «Ari og Per løser verdensproblemer»? Si din mening i kommentarfeltet!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere