RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nettet tar over

Sist oppdatert:
Annonsesvikten rammer alle medier. Men nettet blir vinneren.

KOMMENTAR (NA24): «Nå kommer avisdøden» var tittelen på en kommentar jeg skrev her i kanalen for noen måneder siden.

Men siden vi som driver med journalistikk, skriver i sand, er det selvsagt bare artikkelforfatteren som husker. Det er aldri noe hyggelig å ha rett, heller, og påstanden trenger framfor alt ikke gjentas. For avisdøden er i gang.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Mindre papir
Likevel kommer de store avisene til å overleve. Aftenposten blør noe voldsomt, i hvert fall ifølge seg selv. Men annonsesvikten er reell nok, det kan selv vi abonnenter konstatere hver dag i grålysningen; stadig mindre papir i postkassa. Denne uka kom vedtaket om innsparing på 150 millioner, noe som omfatter rundt 40 årsverk.

Samtidig kommer nyheten om at Verdens Gang også går til innskrenkninger. Og legger på prisen. Schibsteds seddelpresse trykker ikke like mye lenger. Kanskje bare vel og bra.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Økning på nett
I det ene språket heter det omstilling, hvilket det også er. Men papiravisenes tilbakegang speiles også i leserutviklingen. Mediebarometeret 2008 fra Statistisk sentralbyrå er interessant. Der framgår det at 68 prosent av befolkningen leste papiraviser en gjennomsnittsdag i 2008, mot 72 prosent i 2007. Dette føyer seg inn i en synkende trend fra tidligere år. Også litt færre så på TV. Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag har økt, fra 66 prosent i 2007 til 71 prosent i 2008.

Denne utviklingen er bare så vidt påbegynt. Den kommer til å fortsette. En viss tilbakegang til tross; optimismen er større på nettet enn i papiravisenes redaksjoner. Avisene kan dels takke seg selv for tilbakegangen, dels en pressestøtteordning som kunstig har holdt for mange aviser i livet i forhold til markedets behov.

Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag har økt, fra 66 prosent i 2007 til 71 prosent i 2008.

Dessuten er det faktisk noe her i verden som fortsatt kan kalles resultat av den alminnelige utvikling. Finanskrisen er vel et godt eksempel på det. Men også den går over.

Kampen om leserne blir den aller mest spennende. Og stiller store krav til journalistikken. Nettsjefen i Teknisk Ukeblad, Anders Brenna, skrev i et leserinnlegg i skadeskutte Aftenposten forleden at mediefolk bør opp med hodet. Vi står nemlig foran journalistikkens gullalder.

Det første er jeg enig i. Det andre virker i overkant optimistisk.

Dag Solberg er frilansjournalist og kommentator i NA24

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere