NA24.no

(Scanpix)

- Norge har blitt lat og feit

Sist oppdatert:
Det vil Idar Vollvik og 100 studenter gjøre noe med.

Mobilgründeren og eksmilliardæren har kommet opp med en idé som han selv mener at er det smarteste han noen gang har gjort, altså smartere enn kjøpet av den knall gule Koenigseggen som nylig ble utpekt som hans største genistrek.

NA24 - din næringslivsavis

Dette er en gruppe bestående av 100 studenter ved universiteter og høyskoler landet over som kommersielt skal hjelpe selskaper og gründere med alt fra rådgivning, patentregistreringer og kundeundersøkelser til innhenting av kapital. Disse studentene skal også bidra til å fremme navnet på Vollviks nye mobilselskap.

- Dette er Norges første nasjonale studentråd. Formålet er å fremme og ivareta merkevaren Ludo og å fremme innovasjon i hele Norge, sier Idar Vollvik til NA24.

Måten rådet avgjør hva som er en god eller dårlig idé er ved å foreta en elektronisk avstemning der svaralternativene kun er ja eller nei, der flertallet bestemmer.

Deli på laget
Et selskap som nå har inngått en avtale med Ludorådet er storkioskselskapet Deli de Luca, som har 26 kiosker fordelt på Oslo og Bergen.

- De har tidligere ikke brukt noe på markedsføring, så dette er veldig hyggelig for oss, sier Vollvik, som roser Jan-Rune Andre Størseth, som har mye av ansvaret for Ludorådet.

- Målet med samarbeidet er å bygge merkevaren til Deli de Luca hos norske studenter. Dette vil skje via kreative kampanjer, fokusgrupper i forhold til nye konsepter og produkter, markedsundersøkelser og brainstorming. Hovedgrunnen til avtalen er at målgruppen til Deli de Luca er 18–35 år, noe som tilsvarer Ludorådets målgruppe, melder Jan-Rune Andre Størseth til NA24.

Etter det NA24 erfarer betaler selskapet en betydelig pengesum for å få råd.

- Vi har ikke brukt penger på markedsføring tidligere, men nå har vi fått presentert muligheten til å bruke menneskers engasjement til å se hva vi kan få ut av det. De som er med er unge mennesker i vår målgruppe og de er engasjerte. Vi kan lære dem hva som funker i det virkelige liv, og så kan vi få vite av dem hvilke tanker de har om hvordan for eksempel produktene skal være, sier markedssjef i Deli de Luca, Terje Bergh, til NA24.

Denne helgen holder Ludorådet et nasjonalt kickoff i Oslo, der det nye rådet blir satt. Allerede fra mandag av skal selskapet, med en omsetning på vel 325 millioner kroner, ha sitt første møte med studentene, noe Bergh ser frem til.

Stort trykk
Men Deli de Luca er ikke de eneste som har vist sin interesse.

Ifølge Vollvik skal det allerede være et så stort trykk fra kommersielle interessenter at rådet nesten drukner i oppgaver, da flere titalls aktører henvender seg hver eneste dag.

Prisen for å få råd av Vollviks gruppe varierer da de ikke har noen fast tariff.

- Gründere som henvender seg har kanskje ikke penger. Men i bytte mot Ludorådets tjenester kan rådet for eksempel få en del av eierandelen i selskapet.

Alle som henvender seg får imidlertid ikke det de ønsker.

- Vi er ikke interessert i å hjelpe de casene som er så solide at de får penger av bankene. Det vi er ute etter er ideer og prosjekter som inneholder galskap og som tenker stort internasjonalt som lokalt. Men naturligvis vil noen få nei av oss, sier Vollvik.

Han har stor tro på at Ludorådet kan bidra til å få fart på innovasjonen i Norge.

- Norge har blitt litt feit og lat, vi har ingen store internasjonale merkevarer. Se på svenskene. De har flere titalls verdensomspennende merkevarer. Det eneste vi har er A-ha. De solgte 110 millioner album på verdensbasis – det er merkevarebygging det, sier eksmilliardæren.

- Jeg har ikke hatt en sjef på 20 år, men nå har jeg fått 100 av dem. Forespørsler som jeg får i dag, om det være seg å delta i TV-opptredener eller å starte nye selskaper avgjøres av Ludorådet.

- Utnytter studentene
Vollvik har fått flere negative tilbakemeldinger på prosjektet, blant annet har det blitt sagt at han har utnyttet studentene.

Selv hevder han at kritikken kom fordi han helt hadde glemt å oppgi at studentene ville få lønn, hva de selv hadde å tjene på å være med og at dette ikke er laget for å berike Vollvik økonomisk.

- Jeg skal ikke tjene en krone på Ludorådet. I rådet har jeg så langt bare brukt masse penger, og det er sannsynligvis det mest energikrevende jeg noen gang har gjort i hele mitt liv, sier Idar og anslår at halvparten av arbeidstiden hans går med på dette arbeidet.

Pengene som selskaper hoster opp for å benytte seg av Ludorådets tjenester har studentene selv laget vedtak på hva skal benyttes til. Blant annet går disse pengene i dag til å dekke lønn og reiser til deltakerne, som kun får delta i en periode på ett år, men på sikt er målet at inntektene også skal brukes der studentene holder til.

- Når vi begynner å tjene penger så skal det på sikt også gå til blant annet universitetene og høyskolene. Drivkraften til de unge er ikke penger, men erfaringen som de får ved å delta, sier Ludo-sjefen.

Tjener 50.000
Likevel er kompensasjonen det er snakk om en betydelig sum for den gjevne student.

- Jeg tjener 50.000 kroner i året, forteller Eivind Østengen, student ved Norges Handelshøyskole og medlem i Ludo-rådet, til NA24

Til sammenligning får en student med fullt lån og stipend 87.600 kroner av Lånekassen hvert år, så pengene utgjør stor forskjell for en fulltidsstudent.

Pengene aktører som Deli de Luca betaler inn til rådet går ikke direkte inn til studentene, men skal blant annet sikre at Ludo etter hvert slipper å betale en krone for å holde rådet i gang.

- Rådet skal bli selvfinansiert, forklarer Østengen, som selv deltar på helgens Ludomøte og avviser at han utnyttes.

- Tjener ikke penger
Når de gjelder mobilselskapet Ludo har Vollvik på tre måneder fått 16.000 abonnenter. Da han startet opp selskapet var målet å få 15.000 på et halvt år. Ifølge Vollvik legger kundene i snitt igjen 5.000 kroner eller vel 75 millioner kroner i omsetning for mobilselskapet. Men tross dette tjener ikke Ludo penger.

- Vi tjener ikke penger, men vi går rundt. Vi er kun elleve ansatte og jobber ekstremeffektivt. Kundene skal være glade for at en galning som Idar har kommet inn igjen da prisene har falt drastisk.

Med så lave priser som mobilselskapet operer med er det nærliggende å tenke seg at de kun driver med kundemassebygging, noe Vollvik ikke avviser, men han har stor tro på fremtiden og avviser at Tele 2 er den reelle konkurrenten.

- Det er ikke Tele 2 vi skal fighte mot. Tele 2 og Ludo er nå 40-50 prosent billigere enn Telenor og NetCom så det er nok av kunder for både Ludo og Tele 2, sier Vollvik.

- Enklere for Vollvik
Etter at Vollvik solgte Chess for 2,4 milliarder kroner, hvor han selv tok en grei andel, utraderte han formuen helt på børsspekulasjon. Over en lengre periode på 246 dager handlet Vollvik aksjer for enorme en milliard kroner dagen, og på to år hadde han tapt enorme 700 millioner kroner aksjehandel. Mange dårlige investeringer koblet med høy giring (lånefinansiering for å øke utslag av børsbevegelser) ble en dårlig kombinasjon for den relativt uerfarne investoren.

Nylig uttalte Vollviks PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred at de store børstapene bare vil gjøre det enklere for Vollvik å lykkes på ny.

Les mer her: - Det smarteste Vollvik noensinne har gjort

- At han tapte de 700 millionene gjør jo at han igjen har blitt en askeladd, sa PR-rådgiveren, som mener at hans nåværende økonomiske situasjon gjør at folk gjerne vil se ham lykkes igjen, mens heiagjengen trolig hadde vært betraktelig mindre hvis han satt med hundrevis av millioner på bok.

- Trond Albert er en kjempeflink fyr, sier Vollvik.

Les også: Vollvik reddet av søskenflokk og Vollvik begjæres konkurs og Derfor tapte Vollvik pengene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere