RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Hanne Kristine Fjellheim

- Norske bedrifter må bli bedre

Går inn i et samarbeid og lover bedre merkevarebygging for norske arbeidsgivere.

Arbeidsmarkedsprognoser fra NAV viser at arbeidsledigheten i landet på 3,1 prosent vil holde seg uforandret i både 2013 og 2014.

Likevel oppgir 1 av 4 bedriftsledere at de ønsker å øke bemanningen i 2013.

Kommunikasjonsbyrået Renommé har derfor etablert et samarbeid med det globale research- og analysebyrået Universum for å utvikle merkevarebyggingen blant norske arbeidsgivere, skriver de i en pressemelding.

Søker talenter
Sammen skal de hjelpe norske virksomheter å finne de beste talentene.

- Norske bedrifter må heve nivået i markedsføringen av seg selv som attraktive arbeidsgivere. Fremtidens medarbeidere har et nytt kommunikasjonsmønster, og vi har sett muligheten til å etablere et nytt og spennende forretningsområde for byråer, sier daglig leder i Renommé, Tom Martinsen i meldingen.

Daglig leder i Universum, Carlo Duraturo, er også fornøyd med samarbeidet med kommunikasjonsbyrået.

- Vi lever i hovedsak av å levere innsikt i form av tall og kunnskap. Samarbeidet med Renommé gjør at vi i tillegg kan tilby et bredt spekter av kommunikasjonstjenester for kunder som ønsker videre hjelp til å identifisere budskap og gjøre dette levende. Det gir merverdi for både oss og kundene våre, sier Duraturo i meldingen.

Employer branding
NAV oppgir at arbeidsledigheten vil holde seg på samme nivå som i fjor, mens prognoser viser at sysselsettingen vil øke.

Dermed må norske virksomheter heve nivået i konkurransen om nye medarbeidere, for å få tak i de beste hodene, står det i meldingen.

- For fem år siden sa HR-lederne at den største utfordringen var tilgang på midler og finansiering. I dag er midlene på plass. Utfordringen for 2013 handler om å differensiere seg i markedet, ifølge de nyeste undersøkelsene. Dermed ser vi helt klart et økende behov av den kommunikasjonsfaglige kompetansen som en del av employer branding-pakken, sier Duraturo.

Og det er nettopp dette selskapene nå har brukt høsten på å utvikle.

- I 2013 vil employer branding være en integrert del av vår kommunikasjonsporteføjle, sier Martinsen.

Selskapene skal nå samarbeide om merkevarebygging og posisjonering for kundene på en unik måte.

- Universum sitter på verdifull innsikt og kunnskap om arbeidsmarkedet. I tillegg kan vi gjøre dypdykk i organisasjonen for å identifisere den sanne bedriftskulturen. Dette skaper et unikt utgangspunkt for oss til å jobbe målrettet og strategisk med bedriftens merkevare som arbeidsgiver. At kundene også gir positiv tilbakemelding på tjenestene vi tilbyr sammen, er et godt tegn på at vi er inne på riktig spor, sier Maria Egeland, kommunikasjonsrådgiver hos Renommé og tidligere redaktør i Universum.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere