NA24.no

- Selgernes Frank Underwood

Sist oppdatert:
- Vi har laget Netflix for salg. Dette er en revolusjon.

Det er rundt 300.000 selgere i Norge i dag. Ifølge salgskonsulentselskapet Euro Business School, så er det langt i fra alle som fungerer like bra.

- Det er alt for mange selgere som ikke selger optimalt. Det skyldes ofte et leder problem, sier administrerende direktør Per Kjetil Parr i Euro Business School, til Nettavisen.

Enten så bruker salgslederne for mye tid på eget salg og neglisjerer oppfølgingen overfor sine selgere, eller så distanserer de seg for mye fra salg og følger dermed ikke godt nok med i timen, på alt det nye som skjer innen salg.

Frank Underwood
- Vi har derfor laget en digital kunnskapsarena for selgere og salgsledere. Tjenesten gir svar på hvordan man skal lykkes i en tid der salgsprosessen er i markant endring, sier Parr.

- Vi har laget Netflix for salg, om du vil, sier Parr.

- Så du er selgernes Frank Underwood?

- Ja, jeg er selgernes Frank Underwood. Den beskrivelsen likte jeg, sier Parr med et glis.

- En utømmelig Sareptas krukke
Parr har kalt tjenesten SalesPal.no. En gang i måneden legger man ut nye program og oppfølgingsvideoer, med noen av Norges fremste innen salg. Første program lanseres torsdag.

- Dette er en revolusjon. En utømmelig Sareptas krukke for salgsledere, sier Parr.

- Det er et verktøy som skal gjøre det enkelt for salgslederne å effektivisere sin avdeling uten at det tar så mye tid, fortsetter han.

Fra det første programmet, Per Christian Lunde, partner i Euro Buisness School og sønn av NRK-kjendis Einar Lunde og programleder Eva Charlotte Stenset, også kjent fra TV Norge.

Mange ledere tror at de kjenner medarbeiderne sine, men det gjør langt i fra alle, også innen salg, ifølge Parr.

- Ikke alle selgere er interessert i å få mest mulig bonus. Tvert imot, så er mange selgere mer opptatt av å få anerkjennelse og en klapp på skulderen fra sjefen sin. Det er det få salgsledere i dag som helt forstår, sier Parr

- Jeg garanterer at salget vil øke
Salgsleder- og selgerrollen har vært gjennom en enorm endring og det kreves innsikt, forretningsforståelse og kunnskap om nye verktøy og prosesser for å lykkes optimalt. Dette må komme fra ledere som rives mellom behovet for å være krevende og oppfølgende, samtidig som lederne skal være empatisk, motiverende og stimulere til egenutvikling.

- Lederens «ensomme» rolle skaper et behov for en arena der man kan få tilført mer gjennom å lære av – og diskutere med – andre. SalesPal er underholdende og lærerikt samtidig, gjennomføres på egne premisser og etter egne preferanser. En god salgsleder vet at han eller hun best lykkes gjennom andre. SalesPal inspirerer deg som salgsleder til å bli flinkere til å motivere, følge opp og styre selgerne, sier Parr.

- Jeg garanterer at salget vil øke, hvis man følger formelen, fortsetter han.

- Og hva er formelen?

- Våre programmer tar opp ulike temaer innen salg. Det vil gi kompetanseheving, som igjen vil føre til at salgsorganisasjonen fungerer enda bedre, sier Parr.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere