NA24.no

(Montasje)

- Slik styrer nettet livet ditt

Sist oppdatert:
Jimmy Royal klare med sin trendrapport for 2012.

Digitalbyrået Jimmy Royal har utarbeidet en trendrapport for 2012 som kartlegger hvordan internett i økende grad styrer våre forbrukermønstre.

- Fremveksten av digitale verktøy og økt bruk av disse legger til rette for at samfunnsendringer kan skje fortere. Kraften i endringene blir større og farten øker, forteller Anders Aakre, kreativ leder og partner i Jimmy Royal i en melding.

Han har vært ansvarlig for utarbeidelse av deres trendrapport som blant annet tar for seg det de kaller masseprodusert skreddersøm.

- Internett har lenge muliggjort forbrukerstyrt interaksjon, eks. kan man gå inn på Nike sine hjemmesider og selv velge ut fargesammensetninger på skoen etter egen smak. Vi har en periode sett en trend der merkevarer har fokusert på individualisering av massekonsumet for å bygge relasjoner inn mot forbruker. Folk velger fortsatt et kjent merke, men inkluderer sine egne preferanser i større grad. De som går med en sort t-skjorte med Dior over brystet har misforstått i disse dager, sier Aakre i meldingen.

Internasjonalt marked fra dag én
- Mona Jensen, strategisk rådgiver og partner i selskapet, sier i meldingen at individualisering av produkter og merkevarer har pågått lenge nok til at forbrukerne etter hvert har tatt steget videre. I flere land ser vi sterke tendenser til at massekonsumet dabber av.

- Internett gjør det globale lokalt og skreddersøm kan tilbys til et internasjonalt marked fra dag én. Et produkts opprinnelse har blitt viktigere enn merkevaren som står bak, sier Jensen i meldingen.

- De to peker på finanskrisen fra 2008 som en utløsende faktor for endringer i forbruksmønster.

- Det skjedde noe med de globale trendsetterne etter finanskrisen. Plutselig hadde ikke man et overskudd av penger og måtte finne egne måter å gjøre klær og utstyr kult på. Ved å bidra selv, sy om kjoler, fikse på sykler og så videre bidrar man til å skape sin egen stil som i økende grad ble trendsettende. Massekonsumet blir kombinert med det særegne, forteller de to i meldingen.

- Jensen og Aakre peker på at én konsekvens av utviklingen er at det blir mindre viktig å eie.

- Streaming i musikkindustrien er ett eksempel. Vi tror dette kan bli vanligere også i andre deler av samfunnet. I USA er det blitt vanlig at folk går sammen om å kjøpe inn verktøy, de deler på bilen, sykkelen og nabolag går sammen om å bidra til et fellesskap heller enn å eie alt selv, sier Aakre. De mener at et forbruk som baserer seg på skreddersydd massekonsum blir veien å gå fremover.

- Bedrifter som ikke henger med vil snart komme bakpå. Norske selskaper er ikke flinke nok til å ta til seg sentrale samfunnstrender og tilpasse seg forbrukerne i tjenestene og produktene de tilbyr, sier Jensen i meldingen.

Norske forbrukere blir i aller høyeste grad påvirket av tendensene fra andre land og da må norske selskaper tilpasse seg dette. Alternativt får man godta at utenlandske aktører befester seg i Norge gjennom smarte løsninger som svarer på nye typer behov som i stadig større grad oppstår grunnet digital innovasjon og økt forandringstakt.¿- Teoretisk sett kunne Norge og norsk næringsliv hatt godt av en finanskrise der man blir tvunget til å tenke nytt og gå nye veier slik resten av verden har gjort, sier Aakre. ¿

- Hva må norske bedrifter gjøre?
- De må bygge seg opp en digital profil som skaper dialog, og ikke bare knytte seg til statiske verdisett. Når merkevarene blir mindre viktige er de nødt til å la kundene få sette sine personlige preg på produktet de kjøper for at det fremdeles skal fremstå som attraktivt, sier Aakre i meldingen.

- Mobilen står sentralt i denne utviklingen. Mobilen er med oss over alt, og blir etter hvert den naturlige plattformen for dialog, også mellom merkevarer og privatpersoner. Gjort på riktig måte, kan en norsk merkevare få innpass i et enda større marked fordi kundene etter hvert fokuserer mer på å dekke et spesifikt behov enn hvem som dekker dette behovet. Dagens forbruker er innstilt på å teste ut nye ting og det er enda mulig å være først ute i et relativt ferskt mobilmarked. Ved å tørre å tenke nytt og behovsrelatert, kan norske bedrifter revitalisere både seg selv og markedet, forteller Jensen i meldingen.

- Mobilen blir større enn PCen fordi den i tillegg til alt det PCen har også inneholder nyttig funksjonalitet som kamera og GPS. Det gir mobilen en helt annen dimensjon i måten å kommunisere på. I tillegg er den med deg hele tiden, sier Aakre i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere