NA24.no

- Spør aldri folket!

Kanal 24s markedsjippo skaffer neppe flere lyttere til kanalen.

(NA24 - KOMMENTAR): Nye koster feier best, synes å være mottoet til den nye ledelsen i Kanal 24. SBS Radio Norge går bredt ut og spør like godt hva de kaller «hele Norge» om hvilken programprofil kanalen bør ha.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Som markedstiltak er det ganske fikst gjort. Kanal 24 spanderer også helsides annonser i rikspressen, i tillegg til å formidle budskapet i egen kanal og på egne nettsider. Når det kommer til den redaksjonelle betydningen, oppstår det imidlertid et par problemer.

Å spørre lesere, lyttere og seere om hva de ønsker seg, er i beste fall et tveegget sverd. For hva skal ansvarlig redaktør Bente Klemetsdal gjøre hvis hun får et svar fra potensielle lyttere som avviker sterkt fra den redaksjonelle linjen hun – og eierne – er blitt enig om å følge? Skal hun i så fall legge resultatet av undersøkelsen i skuffen?

Hvem de skal nå?
De fleste undersøkelser havner jo der, i likhet med de fleste utredningene og prosjektene i redaksjonene rundt forbi. Det første prosjektet som burde gjeninnføres, var å lese korrektur på stoffet som publiseres. Lite aktuelt for radio, selvsagt, men der handler det mer om at medarbeiderne fortelles i hvilken tone og rytme de skal henvende seg til lytterne.

Jeg merket meg at Klemetsdal ikke var noe bekymret over at en rekke profiler forsvant fra Kanal 24 som følge av TV 2s salg. – Det er innholdet som er avgjørende, sa hun. Gode redaktørutsagn er mangelvare i våre dager. Og dette er nesten det beste jeg har hørt siden Arve Solstad formante flokken sin til å forstå at det til enhver tid er journalistene som konstituerer redaksjonen.

Kostet krefter
Framfor alt måtte de nye kostene i Kanal 24 gjøre noe med kanalens ulykkelige utgangspunkt: At målgruppen var urbane kvinner i en alder rundt 30 pluss. Det vrøvlet der kostet kanalen mye krefter og tapte lytterandeler. Skal du drive riksdekkende virksomhet, må du også bli hørt i Gausdal. Ingen lurer på hvorfor Nitimen er NRKs absolutt mest populære radioprogram.

Men å spørre lytterne? Tja, de blir vel ikke nødvendigvis flere av den grunn. Dessuten har både lesere og lyttere en tendens til å lyve. For eksempel liker de å gjøre seg til litt mer til intellektuelle idealister enn hva sant er. Og svarer de sannferdig, kan det saktens hende at avsenderen ikke har noe bruk for svaret.

Fra min tid i A-pressen husker jeg historien om da en av pressefamiliens aviser spurte leserne om hvilke sider de likte best. Når flertallet svarte den siden som inneholdt byrånyheter fra inn- og utland, var hele undersøkelsen det samme som å stikke tunga ut av vinduet.

Kanal 24 framstår inkluderende når den spør det radiolyttende folk. Men ikke får kanalen flere lyttere av det, og ikke forandrer det på den publisistiske nødvendigheten av å vite hva du formidler – og hvorfor.

Dag Solberg er frilansjournalist og spaltist i NA24

Flere mediemeninger finner du her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere