NA24.no

- Tettere på i 2008

Propagandas panel tror på flere avsløringer i 2008 og mer fokus på etikk og penger.

NA24 Propaganda samlet før jul et knippe nøkkelpersoner fra medie- og reklamebransjen på Grand Café i Oslo for å se på de dominerende trendene i 2007 og 2008.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Mer etikkfokus
PR-representant Jarle Aabø mener pressen kommer til å bli enda mer nærgående i år.

- Jeg tror etikk kommer til å bli det store temaet for pressen i 2008. Det er fordi det er pressens jobb å se sammenhengen mellom liv og lære, sier Aabø.

- Da må man se sammenhengen mellom etikk og profitt, sier Klassekampen- redaktør Bjørgulv Braanen.

- Etikken kommer til å bli knyttet til økonomi, og da er det to aviser som kommer til å ha gode tider: Dagens Næringsliv og Finansavisen. Det andre området vi kommer til å se mer av er det private rom. Pressen kommer til å bevege seg tettere inn i det private rom enn tidligere. Det kommer til å bli så mange pikante historier og den ene «å-faenismen» etter den andre, sier Aabø.

- Hvor går egentlig grensen for privatlivet?, sier mediebyråsjef Johnny Håberg fra OMG.

- Det kommer an på hvordan man håndterer det, sier tidligere Grey-sjef Jan Christian Fosseidbråten.

- I Norge er det gjerne slik at vi gjerne vil tilgi, såfremt vedkommende legger opp til det. Hvis ikke hopper vi på ham til han er død, sier Aabø.

- Kristin Halvorsen sa at hun ikke kunne gjøre dette eller hint på grunn av omdømme. Det er noe nytt. Jeg vet ikke hvor mange som nå ringer byrået sitt og vil ha en omdømmekampanje. Det var ingen som snakket om omdømme i 2001, sier Fosseidbråten.

Nye medievaner
Fosseidbråten er overbevist om at mediene kommer til å smelte ytterligere sammen i 2008.

- Det du ser på tv kommer også på nett. Til nå har avisene dominert på nett, men nå kommer tv som har levende bilder. Det er ingen grunn til at ikke TV 2 skal kunne bli like store på som VG på nett, sier Håberg.

Aabø mener papiravisene bør tenke nytt om nett.

- Det er en ting jeg ønsker meg fra mediene. Hva om en selger fra en av avisene jeg abonnerer på ringer meg og gir meg passordet til å lese papiravisen på nett. Skal de ta kontroll i forhold til betaling må de gjøre det tilgjengelig, sier Aabø.

Håberg mener nettveksten vil fortsette og at attraktiviteten hos annonsørene vil øke.

- En trenger ikke være professor for å se at nettet kommer til å vokse videre og ta større andel av annonsemarkedet. Det er vanskelig å se for seg at dagens situasjon fortsetter hvor en papirleser er langt dyrere å nå enn en som leser det samme på nett, sier Håberg.

Bjørgulv Braanen håper imidlertid på svakere nettvekst.

- Vi i aviser med småannonsører hater reklame-tv og alle fritjenester, fordi vår kultur avhengig av abonnenter for å holde det gående. Jeg håper at nettet ikke vinner like mye frem. Det er dyrt med morgenlevering, men det er en fin måte å nå ut på, sier Braanen.

NA24 Propaganda har samlet fem personer fra medieindustrien til en uformell samtale over mat og drikke på Grand Café for å oppsummere medieåret som gikk. Resultatet er fire artikler som publiseres gjennom julen på NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere