RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SKAPTE STORM: Steven Van Zandts reklameinnsats for Telenor på TV 2 har kanskje fått noen nordmenn til å være villig til å betale for vinter-OL på NRK.
SKAPTE STORM: Steven Van Zandts reklameinnsats for Telenor på TV 2 har kanskje fått noen nordmenn til å være villig til å betale for vinter-OL på NRK. (Telenor)

1.178.000 vil betale mer TV-lisens

Er villig til å betale dyrt for å få OL på NRK.

Ipsos MMI har på oppdrag fra Nettavisen spurt det norske folk om de vil betale mer i årlig kringkastingsavgift mot at NRK sikret seg rettighetene til å sende vinter-OL i fremtiden.

Undersøkelsen er gjennomført med et landsrepresentativt utvalg. Respondenter ble stilt spørsmålet «Hadde du gått med på å betale 200 kr mer i årlig kringkastingsavgift mot at NRK sikret seg rettighetene til å sende vinter-OL i fremtiden?».

En tredjedel svarer «ja». 

Ville betalt mer

Inndelt etter landsdel er betalingsviljen størst i Midt Norge. På Vestlandet er man derimot langt mer lunkne til å betale mer for et vinter-OL på NRK. Over to tredjedeler sier klart «nei».

Av de som svarer «ja» til å betale mer svarer, svarer igjen over én tredjedel av disse at de hadde «gått med på å betale 500 kr mer i årlig kringkastningsavgift» mot at NRK sikret rettigheten.

- Som man spør får man svar. Veldig mange har latt seg irritere over reklamen i begynnelsen av vinter-OL. Spesielt fikk reklamefilmen fra Telenor gjennomgå, sier TV-ekspert Morten Wiberg i Carat, til Nettavisen NA24.

- Samtidig sier undersøkelsen at to tredjedeler synes det er OK at det er reklame, fortsetter han.

Morten Wiberg i Carat mener NRK i mange år har «lurt» seerne.

(Saken fortsetter under bildet.)

LIKER REKLAME: Morten Wiberg i mediebyrået Carat.


- Da Arne Scheie sa at hopperne måtte vente på bommen, var det egentlig på grunn av reklamepauser på tysk TV. Det samme skjer i pausene på hockeykampene, forteller han.

Mislikes av mange over 60 år

I den samme undersøkelsen er til sammen 40 prosent «helt enig» eller «delvis enig» i at det «er greit at vinter-OL sendes på en kommersiell kanal».

Inndelt etter alder, er det aldergruppen over 60 år som er minst begeistret for vinter-OL på en kommersiell kanal. Nesten en tredjedel er «helt uenig».

- Hadde man spurt hvor mange som er imot TV-lisensen, er jeg sikker på at tallene hadde vært helt annerledes, sier Wiberg i Carat.

Det var i 2011 det ble klart at TV 2 sikret seg de norske rettighetene til vinter-OL 2014. TV 2 har også sikret seg sommer-OL i 2016.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere