NA24.no

2009 - det blir et bra år!

Strategidirektør mener 2009 kan ende langt bedre enn det startet.

(NA24-Debatt): Ropene runger – finanskrise, resesjon, depresjon – lemlestelse, ødeleggelse og død!

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Året 2008 ble avsluttet i dur, og på tross av at det nye året bare har eksistert et par måneder, kan jeg finne ca. 7.711 norske nyhetsartikler som inneholder ordet «finanskrisen».

Hjelper negativitet?
At det er en ytterst prekær situasjon kan ingen fornekte, men hjelper det å spå om helvetet med ytterligere negativitet?

Grensen går når jeg leser en artikkel på Dagens Næringslivs bakside om at krisen endrer motebildet i Londons finansverden. Fra å kle seg i skrikende slips mot en fargerik skjorte, går det nå i konservativt hvitt. Kriseskjorten er visst hvit...?!

Nyhetene og snakket blir bare verre og verre, det virker nesten som om det har gått sport i å kunne formulere de mest negative tankene.

Kan man virkelig slukke en brann med bensin?

Hjelper det å spå om helvetet med ytterligere negativitet?

Massepsykose
Jeg lover at diskusjonen rundt matbord og møtebord den siste tiden har sirklet rundt penger, fravær av penger og dommedagsprofetier i ulike former. En nedadgående spiral som fort kan skape en slags massestranding, slik som skjer hvaler iblant, nesten som en massepsykose. I motsetning til dyr har vi evnen til å tenke framover, og å se konsekvens av ord og handling. Kan vi ikke da bruke denne egenskapen, på personlig nivå og på bedriftsnivå til å isteden skape en positiv, oppadgående spiral?

Det er nok sant at løsningen snarere handler om finansiering, rentepolitikk og offentlig inngripen enn «looking on the bright side of life». Men vi trenger optimisme og friske innspill også – derfor er en positiv holdning langt fra naivt, det er en forutsetning for løsninger.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Innovasjon blir viktigere
Vi har alle hørt at kreativitet og innovasjon driver utvikling og de fleste av oss vet at det er viktig, og blir stadig viktigere, i en konkurransepreget bedriftshverdag. Spesielt viktig blir det i tider av økonomisk nedgang. Det å finne nye løsninger, spesielt løsninger som ikke koster noe, blir derfor satt høyt opp på agendaen. Entreprenørskap og nyskaping blir verdisatt på en helt annen måte og kan faktisk være med på å vende en nedadgående trend. For eksempel så startet blant annet Microsoft, McDonald’s og Disney i økonomiske nedgangstider med lite penger, men med store tanker og ideer.

De fleste av oss vet også at det som dreper kreativitet og innovasjon raskest er negativitet og pessimisme, hvilket gir oss ytterligere en anledning til å lete etter det positive og beholde optimismen.

Det er i tider som disse at gode ideer blir ekstra viktig.

I Naked Communcations kommer vi derfor til å insistere på optimismen - fortsette å være «nakne» og holde fokus på kreativiteten, for å i større grad bidra med smarte løsninger på alvorlige problemer. Det er i tider som disse at gode ideer blir ekstra viktig.

Kreativitet som «kule ting»
Nå snakker jeg ikke om kreativitet i generell forstand, for det er det mange som kan bidra med. Det å male Akershus festning rosa eller sprenge en veske med 1 million kroner kan kalles kreativt kun fordi det er annerledes – nyskapende – og skaper oppmerksomhet rundt en isolert hendelse.

Nei – det jeg snakker om er å kunne håndtere kompliserte problemstillinger, og finne nye og velfungerende løsninger i tråd med forretningsmessige strategier og -mål. Det å finne inspirerende veier som sitter sammen i helhetlige løsninger, slik ingen andre har gjort det tidligere, og som bidrar til positive resultater.

Hos oss kaller vi det gjerne strategisk kreativitet, der vi streber etter å finne nye måter for å skape effekt, basert på en tanke om harmoni mellom utfordringer, strategier, kreativitet, resultat. Kreativitet må arbeide med forretnings-, merkevare- og kommunikasjonsstrategi, som et middel for å nå de økonomiske målsettinger som er satt opp. Kreativitet må ikke bli en slags rettferdiggjøring av å gjøre kule ting.

En forutsetning for oss å kunne arbeide strategisk kreativt er evnen til å kunne se muligheter der andre ser hinder. Nye løsninger, som får problemer til å smuldre vekk. Eller for å si det på enn annen måte – vi skrider til verket med en ukuelig optimisme (les: naivitet hvis du fortsatt kun har «krise» skrevet i panna). Så klarer vi å se litt positivt på saker og ting, og nå mener jeg oss alle sammen, så tror jeg at 2009 kan bli et bedre år enn det startet som.

Nicklas Bohman er Strategy Director hos Naked Communications

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere