NA24.no

Foto: LEON NEAL (SCANPIX/AFP)

23 milliarder nettsøk avslører

iPads og andre nettbrett drar fra smarttelefoner i 2013. Det viser en fersk undersøkelse.

Nettrafikk generert av iPad’er og andre nettbrett vokser 10 ganger så raskt som nettrafikk knyttet til smarttelefoner, viser en ny undersøkelse fra Adobe. Undersøkelsen, som er basert på ikke mindre enn 23 milliarder nettsøk viser også, at nettbrett vil generere mer nettrafikk enn smarttelefoner allerede i 2013.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Nettbrett tar over
Allerede i 2013 vil iPad’er og andre nettbrett ta over for smarttelefoner som nettbrukernes surferedskap nummer én, viser en ny undersøkelse fra Adobe, som blant annet står bak CMS-systemet CQ. Undersøkelsen viser også, at nettrafikk relatert til iPad’er og nettbrett har vokst 10 ganger raskere enn nettrafikk generert av smarttelefoner de to siste årene. Veksten skyldes, at forbrukerne kjøper flere iPad’er og nettbrett og at de gjennomsnittlig besøker flere nettsider hver gang de benytter nettbrettet - i forhold til når de benytter en smarttelefon.

I 2014 vil 10 prosent av verdens samlede nettrafikk komme fra iPad’er og nettbrett, fremgår det også av undersøkelsen. Mange bedrifter har imidlertid oversett denne veksten og har primært fokusert på applikasjoner til smarttelefoner i forbindelse med bedriftens mobilstrategi.

Bør levere bedre nettopplevelser
- Nettbrett er i ferd med å dra forbi smarttelefonen som det foretrukne verktøyet ved mobil nettbruk, og bedrifter bør derfor også levere profesjonelle nettopplevelser på iPad og andre nettbrett, sier Bernard Shafeie, Solution Manager hos Adobe, i en pressemelding.

Til tross for at applikasjoner til smarttelefoner i mange tilfeller er et naturlig og verdifullt element virksomhetens kommunikasjon med kunden, er det i følge Bernard Shafeie ofte mer verdifullt å optimalisere virksomhetens nettsider til mobile enheter enn å gi ut nye smarttelefonapplikasjoner.

- Vår undersøkelse viser, at forbrukerne finner det nesten like underholdende å besøke en nettside fra en iPad på toget eller på kaféen som fra den stasjonære PC’en hjemme. Bedrifter bør derfor vurdere, hvordan de også fremover kan oppfylle kundens forventninger til mobile nettsider, sier Bernard Shafeie, i pressemeldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere