Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
TV-reklamen fra danske Jack & Jones fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Nå får den også strykkarakter i Norge.
TV-reklamen fra danske Jack & Jones fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Nå får den også strykkarakter i Norge. Foto: Youtube

Vant årets «Gullbarbie»

Promotion med annonselenker

Den smarteste kofferten du noensinne har sett!

Vil ha slutt på kroppspress i reklamefilmer.

NA24 propaganda har tidligere skrevet om TV-reklamen fra danske Jack & Jones som fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Reklameombudsmannen i Sverige mente annonsen var kjønnsdiskriminerende.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Kleskjeden Jack & Jones er nå den tvilsomme vinneren av årets «Gullbarbie», som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS. Det melder NRK.no

Les også: Dette ble for mye for svenskene

For andre året på rad deler Redd Barnas ungdomsorganisasjon ut prisen, og i år er det reklamekampanjen «Fitness Club» fra den danskeide kleskjeden som får den tvilsomme æren.

Se reklamevideoen her

Ifjor vant Diesel for reklamekampanjen «Sex sells».

- Hver dag møter unge mennesker skjønnhetsidealer og kjøpepress som får dem til å føle seg dårlige. De blir bombardert med beskjeder om at de er feite og ikke har nok sex, sier PRESS-leder Torunn Wigum Frøseth til NRK.no.

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen forteller til NRK.no at det å redusere kroppspress og et kroppsfiendtlig moteideal er en viktig sak for henne som barne- og likestillingsminister. Ifølge Thorkildsen jobbes det med flere konkrete tiltak, blant annet vurderes et påbud om merking av retusjert reklame.

- Arrogant holdning
PRESS har siden februar forsøkt å lage en avtale med Jack & Jones for å få til en dialog rundt overrekkelsen, men de har ikke vært interessert. PRESS mener dette gjenspeiler en arrogant holdning i bransjen, etter at det samme skjedde da Diesel vant Gullbarbien i fjor.

- De er ikke mottagelig for tilbakemeldinger fra barn og unge, sier leder i PRESS Torunn Wigum Frøseth på eget nettsted.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

comments powered by Disqus