Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
TV-reklamen fra danske Jack & Jones fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Nå får den også strykkarakter i Norge.
TV-reklamen fra danske Jack & Jones fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Nå får den også strykkarakter i Norge. Foto: Youtube

Vant årets «Gullbarbie»

Vil ha slutt på kroppspress i reklamefilmer.

NA24 propaganda har tidligere skrevet om TV-reklamen fra danske Jack & Jones som fikk reklameombudet i Sverige til å reagere kraftig. Reklameombudsmannen i Sverige mente annonsen var kjønnsdiskriminerende.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Kleskjeden Jack & Jones er nå den tvilsomme vinneren av årets «Gullbarbie», som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS. Det melder NRK.no

Les også: Dette ble for mye for svenskene

For andre året på rad deler Redd Barnas ungdomsorganisasjon ut prisen, og i år er det reklamekampanjen «Fitness Club» fra den danskeide kleskjeden som får den tvilsomme æren.

Se reklamevideoen her

Ifjor vant Diesel for reklamekampanjen «Sex sells».

- Hver dag møter unge mennesker skjønnhetsidealer og kjøpepress som får dem til å føle seg dårlige. De blir bombardert med beskjeder om at de er feite og ikke har nok sex, sier PRESS-leder Torunn Wigum Frøseth til NRK.no.

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen forteller til NRK.no at det å redusere kroppspress og et kroppsfiendtlig moteideal er en viktig sak for henne som barne- og likestillingsminister. Ifølge Thorkildsen jobbes det med flere konkrete tiltak, blant annet vurderes et påbud om merking av retusjert reklame.

- Arrogant holdning
PRESS har siden februar forsøkt å lage en avtale med Jack & Jones for å få til en dialog rundt overrekkelsen, men de har ikke vært interessert. PRESS mener dette gjenspeiler en arrogant holdning i bransjen, etter at det samme skjedde da Diesel vant Gullbarbien i fjor.

- De er ikke mottagelig for tilbakemeldinger fra barn og unge, sier leder i PRESS Torunn Wigum Frøseth på eget nettsted.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus