Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Erik Johnsen

- Her bryter Tone loven

Nå risikerer hun pengestraff.

Forbrukerombudet mener Tone Damli Aaberge bryter markedsføringsloven på bloggen sin. Aaberge omtaler Elixia uten å opplyse om at hun er sponset av treningskjeden.

- Bryter hun markedsføringsloven?

- Ja, dette burde vært merket som reklame. Det er slik at all reklame på blogger skal merkes ordentlig, sier Sara Holthe Jaklin, fagleder og jurist i Forbrukerombudet, til Nettavisen.

Les Tone Damlis blogg her!

Jaklin forteller at bloggere generelt er for dårlig til å merke sponset eller betalt omtale som markedsføring.

- Vi har ikke tatt opp noen saker tidligere på akkurat denne bloggen, opplyser hun.

Kan gi bot

Retter ikke Tone Damli Aaberge seg etter markedsføringsloven, risikerer hun tvangsmulkt.

- Vi har en forhandlingsmodell som vi jobber etter. Vi sender brev hvor man blir bedt om innrette seg. Hvis man ikke kommer til en frivillig ordning, kan vi ta i bruk økonomiske sanksjoner, men som regel løser det seg, sier Jaklin.

Hedda Skoug, kjent som blogger og stylisten til Tone Damli Aaberge, har også en avtale med Elixia, men i motsetning til bestevenninnen har hun merket innleggene som reklame.

Vil ikke snakke om penger

Elixia bekrefter at de har et samarbeid med de to, men de vil verken bekrefte eller avkrefte om Aaberge får betalt for å stille opp.

- Jeg har laget en avtale med Tone og Hedda som går over tolv episoder. Jentene er superflinke og samarbeidet går meget bra. Vi skal mulig også samarbeide til høsten, sier Kjetil Tveter, salgsdirektør i Elixia Nordic, til Nettavisen.

Etter hva Nettavisen erfarer trener Aaberge gratis hos kjeden. Hun får også oppfølging av en personlig trener.

(Saken fortsetter under bildet.)

- Jeg kan legge til at vi har et samarbeid og et tre ukers sponset program med Tone og Hedda, fortsetter Tveter i Elixia.

Strammer opp flere

Tone Damli Aaberge er ikke den eneste som følges av Forbrukerombudet med argusøyne. Nylig sendte ombudet ut en ny advarsel til fem av Norges mest leste bloggere.

- De har fått brev fra oss før så dette burde være godt kjent for dem, sier Sara Holthe Jaklin.

(Saken fortsetter under bildet)

- Vi vil ha fokus på følge opp blogg generelt, så vil vi vurdere hvem vi skal følge opp videre. Vi mener dette er viktig av hensyn til unge forbrukere, fortsetter hun.

Det er Nettavisen som eier plattformen Tone publiserer bloggen sin på.

Oppdatering: Fredag ettermiddag har Tone Damil Aaberge endret blogginnlegget. I bunnen av innlegget skriver hun: «NB: Sponsorengasjement mellom Tone Damli og Elixia».

Nettavisen har vært i kontakt med Tone Damli Aaberges advokat John Christian Elden og han ønsket ikke å kommentere saken.

Mer fra Nettavisen:

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus