RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Junge, Heiko (Scanpix)

Annonsesvikt drar ned Polaris

Sist oppdatert:
Vurderer ytterligere kutt for å bedre resultatene.

Svikten i annonsemarkedet slår negativt ut for Polaris Media.

NA24 - din næringslivsavis

Annonsevolumet har blitt redusert til 7.345 spaltemeter solgte annonser i Adresseavisen fra 9.605 spaltemeter i andre kvartal 2008. Dette blir motvirket av at annonsevolumet for Harstad Tidende Gruppen økte til 7.595 spaltemeter fra 4.673 meter. Samlet økte annonsevolumet til 21.912 spaltemeter fra 21.875 spaltemeter.

Det totale opplaget falt til 214.839 ved utgangen i første halvår fra 217.755 ved utgangen av første halvår i 2008.

Fall i innektene
Driftsinntektene i kvartalet falt til 450,5 millioner kroner fra 503,9 millioner kroner når det sammenlignet med proforma tallene for andre kvartal 2008.

Den svake utviklingen har slått ut i en halvering av driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) som lå på 57,9 millioner kroner i andre kvartal. I tilsvarende kvartal i fjor hadde selskapet 115,50 millioner kroner i EBITDA-resultat.

- Nedgangen knytter seg i hovedsak til reduserte annonseinntekter, spesielt for Adresseavisen, og primært innenfor bransjene stilling, eiendom og bil, skriver selskapet i sin resultatrapport.

Svakere på driften
For konsernet ble det ordinære driftsresultatet redusert til 30,3 millioner kroner fra 88,2 millioner kroner, mens resultat før skatt falt til 24,9 millioner kroner fra 61,1 millioner kroner.

I sin resultatrapport skriver Polaris Media at deres annonseinntekter er sterkt påvirket av hvordan bruttonasjonalproduktet og arbeidsledigheten i Norge utvikler seg.

Ser fortsatt svakheter
De forventer et fortsatt svakt marked for annonser, spesielt innenfor de viktigste bransjene.

- På grunn av den ytterligere nedgangen i annonseinntekter som beskrevet for andre kvartal 2009, forventer Polaris Media for 2009 en EBITDA som er noe svakere enn hva som var forventet per mai 2009, skriver Polaris.

Polaris har allerede startet omstillingen slik at de tilpasser seg annonsesvikten. I 2009 har selskapet gjennomført kostnadsbesparende tiltak som skal gi effekter på 85-95 millioner kroner i inneværende år. De tror effekten av tiltakene vil være større til neste år enn i år.

- Ytterligere effektiviseringstiltak vil bli iverksatt i løpet av andre halvår. Det er igangsett flere integrasjonsprosjekter mellom selskapene i konsernet, både i forhold til innholdsutvikling, digital utvikling og samordning av fellesfunksjoner, skriver selskapet.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere