NA24.no

Foto: Erichsen, Jarl Fr. (SCANPIX)

Annonsørflukt i DN

Sist oppdatert:
Høyere lesertall til tross, næringslivsavisen sliter med inntjeningen.

Norges Handels og Sjøfartstidene, eller NHST Media Group som de kaller seg nå, kommer med resultater fra andre kvartal denne onsdagen.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Annonsørflukt
Mediekonsernet sliter med den økonomiske situasjonen. NHST mest kjente eiendel, Dagens Næringsliv, merker, som de fleste andre aviser, effektene finanskrisen har hatt på annonseinntektene. På tross av at DN klarte å øke opplagsinntektene endte omsetningen med et fall på 13,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Totalt omsatte næringslivsavisen for 139,7 millioner kroner.

Profitten har gått samme vei, med et fall i driftsresultatet på hele 35,3 prosent til 22,7 millioner kroner. Resultatet preges av restruktureringer. Totalt melder avisen om restruktureringer på 16 millioner kroner i første halvår.

Sliter på internett
DN sliter også med internettsatsingen. DN Nye Medier, som står for utgivelsen av DN.no, opplevde et fall på 18,9 prosent i omsetningen, som kom inn på 10,7 millioner kroner. Driftsresultatet ble et tap på 1,1 millioner kroner i andre kvartal, 22,2 prosent verre enn i fjor. Dette skjedde til tross for en økning i antall unike brukere på 26 prosent. Et svakere stillingsannonsemarked skal også her være hovedårsaken til forverringen.

Tallene inkluderer DN Søk og DNtv som ble slått sammen til DN Nye Medier ifra og med begynnelsen av 2009.

Halvert resultat
For mediekonsernet som helhet, som også utgir publikasjoner som shippingavisen Trade Winds, endte kvartalet med et fall i omsetningen på 7 prosent sammenlignet med fjoråret.

Driftsresultatet ser særlig mørkt ut. Overskuddet på 16,0 millioner kroner er hele 54,4 prosent lavere enn i andre kvartal 2008.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere