RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Åpningen av Nordiske Mediedager i Bergen.
Åpningen av Nordiske Mediedager i Bergen. Foto: Eirik Helland Urke

Årets Mediepriser

Her er alle vinnerne

I går kveld ble årets mediepriser delt ut på Ole Bull Scene i Bergen. 27 aviser, nettsteder og magasiner ble premiert på den store prisfesten. Her kan du se alle vinnerne og lese juryens begrunnelser.

Årets mediepriser NETT / MOBIL / WEB-TV

Årets lokale nyhetsnettsted: Glåmdalen www.glomdalen.no
Juryens begrunnelse: Årets lokale nettsted er et omfangsrikt og vitalt nettsted. I tillegg til å presentere godt lokalt innhold og nyttige tjenester, klarer de også å engasjere leserne. Gjennom å ha fokus på de yngre leserne viser de vilje til å beholde sin sterke posisjon også i de kommende årene.

Årets nasjonale nyhetsnettsted: www.dagbladet.no
Juryens begrunnelse: Et innovativt nyhetsnettsted, som har vært tidlig ute med løsninger som i dag er vanlig hos de fleste andre nyhetsnettsteder. Nettstedet har i løpet av 2010 kommet i ny drakt, og fått en layout som i større grad tar hensyn til leserne gjennom en ryddig og oversiktlig presentasjon av hva som er viktig i nyhetsbildet akkurat nå.

Årets nisjenesttsted: www.klikk.no
Juryens begrunnelse: Årets nisjenettsted er et komplett forbrukernettsted. Hvert av temaområdene er for seg selv fullverdige nisjenettsider, med godt oppdatert innhold, produktester og engasjement fra brukerne. Vinneren har evnet å få fram stoff fra flere bidragsytere på en god og ryddig måte.

Årets innovasjon: Nordlys, ipad app
Juryens begrunnelse: Vinneren lanserte på slutten av 2010 en elegant og brukervennlig Ipadutgave. Brukerne kan velge mellom e-avis og online versjoner, og tilbys enkel navigering og god oversikt over nyhetsbildet, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Årets mobile nettsted:www.klikk.no
Juryens begrunnelse: Dette er et rent, ryddig og oversiktlig nettsted, som har evnet å ivareta magasinfølelsen vi kjenner fra webutgaven også på mobilen. Det er enkelt å navigere i på mobiltelefonen, og stoffet er innbydende presentert. Årets mobile nettsted er et nisjenettsted, som har samlet sine nisjeområder på en praktisk og elegant måte som gjør det lettvint å finne det man er ute etter.

Årets nyhetssak for webTV/lokalTV:”Skuddene som turer en hel næring” – Adresseavisen
Juryens begrunnelse: Adresseavisen Adressas journalister graver og finner gull. Her brukes alle kanaler for det de er verdt, videoene står stødig på egne ben, samtidig som de er gode billedbevis til hele saken. Solid journalistisk håndverk, som vitner om godt redaksjonelt samarbeid for den totale publiseringen av saken.

Årets reportasje for webTV/lokalTV:”Størst av alt er kjærligheten” – VGTV
Juryens begrunnelse: En sterk historie fortalt på en verdig måte. Dette treffer rett i hjertet. VG gir sine lesere en gjennomarbeidet, dyptgående og rørende historie hvor de tar i bruk alle mediehusets kanaler. Godt jobbet!

Årets programserie for webTV/lokalTV: - VGTV

"Side by side 2.0” – VGTV
Juryens begrunnelse:VGTV åpner et ellers smalt interessefelt for et bredt publikum på en spennende måte. God dramaturgi og solid håndverk. Estetisk vakkert, forfriskende og med en entusiasme for naturopplevelsene fra unge mennesker.

Årets mediepriser Ukeblad/Magasin

Årets magasinfoto: ”Ballettgutt” – Foreldre og Barn
Juryens begrunnelse: Vakkert! Estetisk, delikat og sårt på samme tid, dette treffer deg rett i hjertet.

Årets feature/kultursider: ”Treholdt for dummies” – ALFA
Juryens begrunnelse: Solid, gjennomført og grundig journalistisk arbeid. Løst på en annerledes og tabloid måte. Genialt!

Årets forside: Kampanje nr. 5/2010
Juryens begrunnelse: Et cover med klar stoppeffekt. Dette er annerledes og skiller seg ut. Retrobilde satt i kontrast med den nyeste teknologi gjør dette genialt. Et modig forsidevalg.

Årets forbrukersak: ”Orkesterplass” – Autofil
Juryens begrunnelse: Forbrukerjournalistikk med ny vri. En solid og grundig biltest som er løst på en original, humoristisk og gjennomført måte.

Årets nyskapning: ALFA
Juryens begrunnelse: Frisk satsing som umiddelbart satte dagsorden for hele den norske presse. Så langt viser de høye journalistiske ambisjoner og de har mot til å tørre. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Årets mediepriser AVIS

FORBRUKERSIDE

Heder: "Istid" – Romsdals Budstikke.
Juryens begrunnelse: De estetisk vakre sidene med gode journalistiske element er et godt eksempel på hvordan Kortreist-konseptet viser fram gode opplevelser lokalt.

Heder: "Tid for valg" – Klar Tale.
Juryens begrunnelse: Så enkelt kan det gjøres, klar og tydelig kommunikasjon om den uklare situasjonen før valget i Storbritannia.

Bronse: "Ja, vi elskar denne rumpa" – Bergens Tidende.
Juryens begrunnelse: Denne siden treffer deg som et velfortjent spark bak. Ja, vi elsker denne veldreide layouten.

Sølv: "Småkongedømme" – Dagbladet Magasinet.
Juryens begrunnelse: Alle som har barn kjenner seg igjen i illustrasjonen av en sinnatagg i pysjamas. Sjeldent godt vev mellom tekst og illustrasjon.

Gull: "Her er bergensklubbene" – Bergens Tidende.
Juryens begrunnelse: Med gitaren som et visuelt hjerte hvor kartet er sømløst integrert får forbrukerne en oversiktelig og grundig innføring til de hotteste klubbene i Bergen. Dette er kulturell forbrukerjournalistikk av den gamle skolen.

FORSIDER

Heder: "Ledig stilling" -BA.
Juryens begrunnelse: BA tar pulsen på engasjementet rundt Brann med snert og en leken visuell løsning - og støtter fotballklubben med gratis stillingsannonse på fronten.

Heder: "Årskavalkade 2010" – Hallingdølen.

Juryens begrunnelse: Elg i ukjente omgivelser. Dette er et utmerket eksempel på at et godt bilde av en død elg på et rom på gamlehjemmet, kan si mer enn tusen ord. Et av fjorårets mest spektakulære bilder ga et av fjorårets mest spektakulære cover.

Heder: "Kjære 1oo utflytte, kjem de heim" – Firda.
Juryens begrunnelse: Et av Distrikts-Norges største problem blir satt på dagsorden i en storstilt journalistisk satsing fra en lokalavis som er sitt ansvar bevisst.

Gull: "3-2 e.e.o" - Adresseavisen.

Juryens begrunnelse: Ord blir fattige akkurat som det ble på Adresseavisen-desken etter at Rosenborg gikk på et sjokktap mot Follo i cupen. Sterk kommunikasjon med enkle virkemidler.

NYHETSSIDE

Bronse: ”Flått” - Vårt Land
Juryens begrunnelse: Vårt Land snur flått-problematikken på hodet og setter rikspressen på plass med et fantastisk flått visuelt grep. Klassisk motstrømsjournalistikk.

Sølv: "Ap-skuta søkk i Hardanger" - Hordaland.
Juryens begrunnelse: Strålende formidling av en av Norges viktigste saker særlig ved den elegante detaljen hvor ingressen blir brukt som luftspenn. Flott kombinasjon av tittel, ingress og bilde - ikke minst pekefingeren mot statsministeren.

Gull: "Skrue" er ute - VG.
Juryens begrunnelse: Nyhetsformidling og VG på sitt aller beste. Grundig journalistikk utløser et fantastisk bilde. Enkelt og genialt, og godt håndverk.

MAGASIN

HEDER: Haugesunds Avis
Juryens begrunnelse: En fiffig vri på magasinformatet og et godt cover løfter Haugesund Avis´ lørdagsbilag

BRONSE: Påskemagasinet - Hallingdølen.
Juryens begrunnelse: Lillebror i klassen viser for alvor muskler med sterke historier, stor bredde og visuell teft.

BRONSE: BTMagasinet.
Juryens begrunnelse: En god ide som engasjerte Bergens befolkning i flere måneder beviser at ingen er så gode til å dyrke seg selv som bergenserne. Digg!

SØLV: Magasinet - Dagbladet.
Juryens begrunnelse: Dagbladet tar Norge på pulsen mens kongen taler, et godt grep er glitrende gjennomført.

GULL: D2 Dagens Næringsliv.
Juryens begrunnelse: Dagens Næringsliv gir leserne et magasin med spenn og gjennomgående grundighet. Magasinet er en fryd for øyet.

FEATURE

HEDER: ”Vaulars” - Bergensavisen

Juryens begrunnelse: Friskt og fotofaglig sterkt med morsomme virkemidler som innbyr til lesing.

HEDER: "På siden av samfunnet" – Fredriksstad Blad.
Juryens begrunnelse: Et journalistisk krafttak som gir et godt innblikk i en del av lokalsamfunnet de færreste vet noe om, men alle har en mening om.

HEDER: ”Veien til ringen” - Klar Tale.
Juryens begrunnelse: En slagkraftig reportasje med stram redigering og bilder med punch.

HEDER: ”Wunderbarna” – Sunnmørsposten
Juryens begrunnelse: Det lukter svidd gummi av Sunnmørspostens reportasje om lokale rånere. Her er det fart i både tekst og bilder. Wunderbra!

HEDER: ”Se mine øyne” – Bygdanytt
Juryens begrunnelse: En sterk og gripende historie er sobert løst.

BRONSE: ”Morderen Belle Gunness” - Hallingdølen
Juryens begrunnelse: En grusom historie er formidlet på en nydelig måte i historien om den amerikanske massemorderen Belle Gunness, som her blir hentet hjem til Hallingdal i en flott bladbunad.

SØLV: ”Et land for gamle menn” – Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse: Med dempede visuelle virkemidler suges vi inn i et land for gamle menn. Scenisk i svart/hvitt er reportasjen nærmest poetisk.

GULL: ”I de beste familier” – Dagbladet Magasinet
Juryens begrunnelse: Magasinet er fortsatt på tronen med en visuell lekenhet i en klasse for seg selv. Kongelig utført.

ÅRETS NYSKAPING avis
Denne prisen bør og skal henge høyt. Juryen noterer seg enkelte forsøk, men fant ikke grunnlag for å gi ut denne prisen i år.

Årets Magasin Rom 123

Juryens begrunnelse:
Årets magasin er en trendsetter innen sitt felt. Magasinet har landet midt i en sjanger som tidligere har vært forbeholdt de smale leserne, og satt en standard som er mer tilpasset folk flest. Opplag - og lesertall har økt hvert år, og månedsmagasinet kunne i 2010 smykke seg med tittelen opplagsvinner i sin kategori, der konkurransen og kampen om leserne er knallhard. Bladet er usnobbete og lekkert på samme tid, med mye godt lesestoff uten å virke overlesset og mange gode tips for lesere som liker å gjøre ting selv. Årets magasin er Rom123

Årets nettsted TV2Sumo

Juryens begrunnelse:
Årets nettsted har skapt en betaltjeneste på nett som har vakt internasjonal oppsikt. De har utviklet en tjeneste som gir brukerne tilgang til eksklusivt og godt innhold på en forbilledlig måte. Vinneren har tatt utviklingen på alvor og sørger for at innholdet er enkelt tilgjengelig på flere ulike plattformer. Årets nettsted erTV2Sumo

Årets avis Dagens Næringsliv

Juryens begrunnelse:
Årets Avis er en nisjeavis, men med appell langt utover sin primærmålgruppe. Avisen var i 2010 en av opplagsvinnerne i sin kategori og en av de få med fremgang, slik de har vært gjennom mange år. En journalistikk som stadig overrasker og provoserer, og den henger sin uavhengige fane svært høyt. En avis som også rent visuelt har fulgt med i tiden, og som ikke er redd for å trå til med de lange, dyptpløyende sakene som presenteres på en forbilledlig måte. Årets Avis gir dessuten ut et magasin som er gjennomført ned til den minste detalj: Det er også stilrent gjennomført og med den nødvendige evnen til å overraske. Kort og godt et must og en estetisk nytelse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere