NA24.no

Foto: NTB Scanpix

Bål stjal seere fra Skavlan

Sist oppdatert:
Suksess for maratonsending på NRK2.

Fredag kveld fikk «Skavlan», «Nytt på nytt» og «Senkveld» konkurranse av TV-sendt peiskos på NRK2. Den 12 timer lange maratonsendingen engasjerte mange. Nesten én million seere fikk med seg det direktesendte TV-programmet «Nasjonal vedkveld».

– Vi vet ikke hvor mange av dem som hadde peis selv eller hadde TV-en med seg ut, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK til Nettavisen NA24.

Sendingen startet med et fire timer langt magasinprogram kun dedikert til ved, før et brennende bål fylte tv-skjermen åtte timer gjennom natten. En overvekt av seerne var menn.

– Mannen hadde fjernkontrollen. Seerne ble også yngre når bålet startet, og andelen menn økte igjennom natten. Til slutt var over 90 prosent menn, sier Tolonen i NRK.

I snitt fulgte 60.000 seere «Nasjonal vedkveld».

– Hva skal man si om dette her? Jeg synes det er morsomt at NRK prøver seg på sånne sendinger. Det er imponerende tall, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat til Nettavisen NA24.

– Dette viser at det går an å lage annerledes TV, fortsetter han.

NRK-slakt overrasket

Lørdag hadde «Underholdningsavdelingen» premiere på NRK. Programmet har fått hard medfart i enkelte aviser. Det så ikke ut til å bry TV-seerne. Programmet hadde over 840.000 seere, og vant med det krigen om lørdagen.

– Jeg hadde ventet litt dårligere tall etter all kritikken programmet fikk i media. NRK valgte nok riktig tidspunkt ved å ikke kjøre det direkte opp mot «Hver gang vi møtes», sier Morten Wiberg i Carat.

Følg NA24 på Facebook

I programmet er det Robert Stoltenberg, Herborg Kråkevik, Bjarte Tjøstheim, Live Nelvik, Steinjo, Vidar Magnussen og Kristin Grue som skal underholde ti lørdagskvelder fremover.

– Det er den vanlige NRK-gruppen som ser på «Underholdningsavdelingen». 71 prosent er over 40 år. Programmet hadde en likevel en litt mindre andel blant de aller eldste. Det har nok noe med sammensetning av programlederne å gjøre, sier TV-eksperten i Carat.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

På tross av slakten, det er ingenting i tallene som tyder på at programmet mister seere underveis.

Tore er TV-kongen

NRKs «Nytt på nytt» har lenge regjert på TV-toppen. I forrige uke var det Tore Strømøy som hadde flest seere, men det var en knapp seier.

«Tore på sporet» hadde 1.118.000 seere, rundt to tusen flere seere enn «Nytt på nytt».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere