NA24.no

Bruker pengene på Blocket

Schibsted kutter i utviklingsbudsjettene, men vil lansere Blocket i flere nye land.

Under fredagens resultatpresentasjon i Schibsted kom det fram at også utviklingsprosjektene måtte tåle et budsjettkutt.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Neste år kuttes utviklingsposten fra rundt 270 millioner kroner til 200 millioner kroner.

Lanserer Blocket i flere land
En stor del av pengene kommer til å gå til å lansere nettrubrikktjenesten Blocket i flere land. Blocket, som er utviklet i Sverige, er Schibsteds fremste suksesshistorie om dagen og viser en lønnsomhetsgrad på over 60 prosent.

Blocket-varianten Leboncoin i Frankrike har nå begynt å tjene penger, to år etter starten, og har en trafikkutvikling som får Finn.no til å fremstå som en lilleputt. Hver dag lastes det opp rundt 100.000 nye annonser og tjenesten har rundt fire millioner annonser til enhver tid. Til sammenligning har Finn.no rundt 300.000 annonser.

Nå vil Aamot lansere Blocket-tjenester i flere land.

- Vi kommer nok til å lansere i to nye land i løpet av 2009. Det koster tre til fem millioner euro før det går i balanse, og du skal huske at selv om vi har fire millioner annonser så jobber det ikke mer enn syv mennesker der. Resten er allerede utviklet Blocket-teknologi og oversettelse, sier Aamot til NA24 Propaganda.

Blocket-lanseringene betyr at snaut halve utviklingsbudsjettet er bundet opp. Aamot sier foreløpig ikke noe om hvor resten av pengene skal brukes.

Ikke mer papir
- Det skal i hvert fall ikke brukes på papiraviser. Jeg kan ikke se for oss at vi kommer til å bruke penger på å kjøpe nye papirtitler på veldig lenge. Det blir nok noe på nett eller mobil, eller noe som binder de forskjellige mediene sammen, sier Aamot.

Han beklaget på dagens pressekonferanse at de ikke hadde mer penger å handle for.

- Det er mange kjøpsmuligheter når konjunkturene er dårlige, men vi skal ikke klage. Vi har nettmedier som i stor grad fanger opp den flukten vi ser fra papirmediene, sier Aamot.

Det har vært spekulert iblant annet svenske medier at Schibsted kan være en mulig avtaker til TVNorge hvis kriserammede SBS skal selge unna i Skandinavia.

- Jeg har sett det ryktet stå på trykk, men det kommer i hvert fall ikke fra oss. Vi er ikke interessert i å kjøpe oss opp i fri-tv, da skal vi i tilfelle få kastet det nesten gratis etter oss. Vi satser på nett-TV og der har vi veldig godt vekst både i Aftonbladet og VG. Jeg skjønner det godt, jeg laster ned flere videoer selv hver dag, sier Aamot til NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere