NA24.no

(Getty Images)

De viktigste spilltrendene i 2010

Sist oppdatert:
E3 2010: Sony, Microsoft og Nintendo har lagt kortene på bordet. Dette vil prege spillverdenen de neste tolv månedene.

Bilder i tre dimensjoner

For Sony og Nintendo inneholder fremtiden minst én ting: Stereoskopisk 3D. Sony satser alt på teknologien, og Nintendo har lansert en egen håndholdtkonsoll som støtter teknologien: Nintendo 3DS. PS3-produsenten har annonsert en rekke spill som støtter 3D, som «Killzone 3», «Gran Turismo 5» og «Motorstorm: Apocalypse». 3D fra Sony kan være like imponerende som «Avatar», mer er ikke billig. Du må blant annet skaffe deg en ny 3D-kompatibel TV. Disse koster fra 10.000 kroner og oppover.

Opp og hopp

Nintendo har hatt formidabel suksess med Wii og sine bevegelsesfølsomme kontrollere. Nå følger endelig Sony og Microsoft etter med Playstation Move og Kinect for Xbox 360. Move kommer i september, mens Kinect dukker opp i november. Vi har testet Kinect og selv om inntrykket var litt så som så fordi vi bare fikk testet ett spill, har tilbakemeldingene fra E3 vært positive. Move og særlig Kinect står dessuten for en overgang fra det grafiske til naturlige grensesnittet (NUI) hvor man kontrollerer programvare ved hjelp av naturlige håndbevegelser og talekommandoer. Også iPhone og andre berøringsfølsomme enheter markerer overgangen til NUI.

Gammelt blir nytt igjen

Spillselskapene får mye kritikk for å stort sett gi ut oppfølgere som de vet selger og ikke satse på nye spill og ideer. Det kan se ut til at industrien har tatt kritikken delvis innover seg. På E3 2010 ble det annonsert en rekke oppfølgere, men mange av dem blåser liv i «eldgamle» og ikke minst kjære serier. Sony har annonsert at «Twisted Metal» kommer til Playstation 3 mens Nintendo klinket til med både «Legend of Zelda: Skyward Sword», «Donkey Kong Country Returns» og «Kid Icarus: Uprising». «Kid Icarus: Uprising» kommer for øvrig i 3D til Nintendo 3DS.

Eksklusive samarbeid

Microsoft er kjent for å legge pengene på bordet for å sørge for at spill og nytt innhold enten slippes eksklusivt eller først til Xbox 360. Dette er ikke en fordel for spillere generelt. Vi ser helst at innholdet vi vil ha er tilgjengelig på den plattformen vi vil ha, uansett hvem som har produsert den. Men på E3 2010 ble det klart at denne trenden fortsetter, og utvides. Microsoft forbeholdt sin pressekonferanse nesten bare til spill som slippes eksklusivt til Xbox 360, og Sony fulgte opp på sin pressekonferanse med å annonsere at «Portal 2» fra «konsollhaterne» Valve kommer til PS3. Sony annonserer også tettere samarbeid med Electronic Arts med blant annet eksklusivt innhold til «Medal of Honor». Med actionspillet «Mafia 2» fra 2K får PS3-eiere tilgang på en rekke nye oppdrag og flere timer med nytt innhold, helt gratis. «Assassin's Creed: Brotherhood» fra Ubisoft får også eksklusivt innhold, samt at flerspillerbetaen bare blir tilgjengelig på PS3.

I fremtiden er alle usynlige

Ny teknologi blir hovedtrenden i spillindustrien i året som kommer, men hva med selve spillene? Treningsspill, familiespill, arkadespill og andre spill som utnytter de nye bevegelsessensorene følger automatisk, men det skjer ting på kjernespillfronten også. Nye flerspillermoduser synes å være én av trendene. «Beast» til «Gears of War 3» er verdt å merke seg, ellers vil både «Assassin's Creed: Brotherhood», nyannonserte «Twisted Metal» og «Driver: San Francisco» bringe nye flerspillere på banen. Men det er likevel en annen funksjon som utmerker seg i hardcorespillene: Muligheten til å bli usynlig. Dette er en funksjon som dukket opp blant annet i «Halo 2», og følges opp i det kommende «Halo: Reach». Spillere kan også glede seg til å leke med effekten i spill som «Crysis 2», «Deus Ex: Human Revolution» og «Ghost Recon: Future Soldier».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere