RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den store fotball-krigen

Knivene kvesses foran forhandlingene om den neste tv-avtalen.

TV2 har eksklusive senderettigheter på tv og internett fra Tippeligaen og Adeccoligaen. Men flere klubber har planer om å gjøre penger ut av sitt eget innhold. Denne uka trakk FC Lyn Oslo seg fra en avtale om klubb-tv distribuert gjennom Aftenposten.no. Men Vålerenga opprettholder samarbeidet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi fortsetter vår avtale med Aftenposten ut vårsesongen, fastholdt mediesjef Bjørn Olsen i Vålerenga overfor NA24 Propaganda denne uka. - De webtv-sendingene som Lyn og Vålerenga har gjennomført, er et klart brudd på medieavtalen, fastslår tv- og medieansvarlig Knut Kristvang i Norges Fotballforbund overfor NA24 Propaganda. Men han sier samtidig:

- Avtalen ble underskrevet på et tidspunkt da klubb-tv via web ikke var et tema. Redaktør i TV2 Interaktiv, Gunnar Stavrum, sa for noen dager siden at det er et problem at de to Osloklubbenes klubb-tv - som gjerne lages like etter kampslutt - blir distribuert gjennom Aftenposten.

Knut Kristvang er enig: - Både tidspunkt og lokalisering bryter med medieavtalen. Vålerenga og Lyn har sendt fra indre bane. Og på et tidspunkt som er så tett opp til livesendingene at det forstyrrer de ekslusive senderettighetene til TV 2, sier Kristvang.

Portal
Det neste problemet dreier seg om den særavtalen Norsk Toppfotball på klubbenes vegne har inngått med TV2 om at klubbene skal generere stoff til fotballportalen fxt.no. Etter hva NA 24 Propaganda har brakt i erfaring, murres det i flere toppklubber over at dette ikke gir klubbene noen inntekter fra eget innhold og at kvaliteten på videreformidlingen er variabel.

- Forbundet anerkjenner klubbenes rett til og ønske om å tjene penger på eget innhold. Og utviklingen av kommunikasjonen og medieverdien av toppfotballen stiller utfordringer til alle parter. Men enn så lenge må vi forholde oss til de avtaler som er inngått, sier Knut Kristvang. Han påpeker at alle andre medier ifølge avtalen skal holde seg til den såkalte mixed-zone som er etablert etter kampslutt. Og anfører samtidig et nytt problem som har oppstått:

- Sonen var i utgangspunktet tiltenkt skrivende medier. Men utviklingen har forskjøvet utgangspunktet. - Stadig flere medier jobber multimedialt, for å si det slik.

Synlig verdi

- Jeg ønsker ikke å uttale meg om jussen på dette området. Men vi har i alle fall synliggjort en verdi. Og det skal bli interessant å se hvilken betydning denne verdien får inn i de neste forhandlingene om senderettighetene til norsk toppfotball, sier Vålerengas mediesjef Bjørn Olsen til NA24 Propaganda. - Vi vil også ha kreditt for å ha vært med på å drive medieutviklingen av norsk fotball framover, sier Olsen.

Og Norsk Toppfotball - som denne helga avvikler styremøte - stiller seg positiv til klubbenes utvikling av egne verdier. - Vi er glade for og bidrar daglig til at klubbene er pro-aktive i form av ulike tiltak for å fremme egen markedsverdi, sier mediesjef Svein Graff i Norsk Toppfotball.

Hva er så kroneverdien av toppklubbenes eget innhold?

Ingen NA24 Propaganda har snakket med er villige til å gi noen sikker prognose på inntektsmulighetene. I engelske Premier League har flere analytikere anslått verdien av klubbenes eget innhold til godt over 100 millioner kroner årlig.

Langt igjen

- Det er i hvert fall langt igjen dit, sier markedsdirektør Keith Woods i FC Lyn Oslo. Han sier at Lyn-tv foreløpig er en ren utgiftspost, men at satsingen er viktig rent redaksjonelt og at den har mye å si for å nå fram til Lyns egne tilhengere. Vi satser på egen nyhetsjournalistikk rundt klubben og liker å mener at vi er den klubben med kanskje størst publikumspotensiale i norsk fotball, sier Wood ubeskjedent.

Men han har ikke noe ønske om at klubbens egen redaksjonelle virksomhet skal være en trussel for samarbeidspartnerne. - TV 2 er definitivt vår viktigste samarbeidspartner. Vi bruker mye krefter på vår egen markedsvirksomhet og er spesielt godt fornøyd med hva vi har fått til med vår barnesupporterklubb, sier Woods.

I Stabæk satser klubbens Blue Dream TV i første rekke på å formidle klubbens egne aktiviteter, og tv-opptakene gjøres i første rekke på treningsfeltet foran viktige kamper. Likevel stilte klubbens tidligere spiller og nåværende mediemedarbeider André Flem på Stabæks hjemmeside følgende spørsmål ved seriestart i vår: Er sportsjournalistikken død? I artikkelen tok Flem tydelig til orde for at klubbene i sterkere grad tar vare på sitt eget innhold og utvikler det i kommunikasjon med publikum.

Stabæk satser dessuten stort på egenaktiviteter rundt realiseringen av det nye stadionanlegget på Fornebu og har ansatt den tidligere Norwegian Wood-generalen Jørgen Roll som eventsjef på Fornebu Arena.

Klasseskille
Med den gjeldende medieavtalen er det største klasseskillet mellom toppklubbene et resultat av hvilke kamper som sendes på den viktigste tv-kanalen. Etter det NA24 Propaganda erfarer kan forholdet mellom en kamp på TV 2 Zebra og en hovedkamp på TV 2 søndag kveld være omtrent i forholdet én til sju. Fra mediavtalen drypper det fra seks til åtte hundre tusen kroner hver gang en klubb blir tildelt søndagskampen kl. 20.00.

Knut Kristvang i NFF vil overhodet ikke være med på slike tallspekulasjoner, men bekrefter at det er forskjell på uttellingen for klubbene i forhold til hvilken kanal kampene sendes på: - Det er imidlertid slik at oppsettet for tv-sendingene bestemmes av en rekke forhold; terminlister, bortelag/hjemmelag, osv. sier Kristvang. Han sier videre at det fins regler i medieavtalen som bestemmer dette forholdet. - Dessuten settes tv-kampene opp i samarbeid mellom TV 2, Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball, sier Kristvang.

Kampen om seerne når også stadig nye høyder i Europa. I Polen vil selskapet Ekstraklasa, som har rettighetene til Orangeligaen, nå saksøke YouTube. Bare 15 minutter etter kampslutt kunne målene fra den polske ligafinalen kunne målene fra kampen sees på YouTube. Selskapet Ekstraklasa har videresolgt rettighetene til tv-selskapene Canal + og TVN og noen internettportaler, men ikke til YouTube.

Her hjemme går Tippeliga-avtalen for senderettigheter ut ved utgangen av sesongen 2008. Den store norske fotballkrigen er altså ikke begynt. Men den kommer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere