RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
IT-selskapet Ementor, med Arne A. Jensen som konsernsjef,
IT-selskapet Ementor, med Arne A. Jensen som konsernsjef, Foto: Roald, Berit (NTB Scanpix)

Derfor fikk TV 2-sjefen fem hemmelige millioner

Sist oppdatert:
- TV 2 skal gjøre styrtrike mennesker enda rikere.

Mandag ble den omstridte boken «Se hva som skjedde», historien om TV 2, lagt fram på Front Forlag sine lokaler.

- TV 2 er en konfliktdrevet bedrift på mange måter. Der eierne har slåss med hverandre og der eierne har foraktet sine toppsjefer og der toppsjefene har gjengjeldt følelsene, sier Bjørn Eckblad forfatter av boken.

Tidligere sjefredaktør Arne A. Jensen utgjør en stor del av boken på grunn av hans mange konflikter med eierne.

- Han forteller i boken åpent om sin håpløse situasjon som toppsjef i TV 2, sier medforfatter Gøran Skaalmo.

Fikk fem millioner
Jensens omstridte fallskjerm til fem millioner kroner har blitt tildelt et helt kapittel i boken. Mange lurer på hvorfor han fikk denne gaven da han sa opp i TV 2.

- Det var det minste han fortjente i egne øyne og vi har forklart hvorfor han kunne se det på den måten, sier Eckblad til Nettavisen NA24.

- Årsaken var at han hadde blitt lovet, da han var i ferd med å bli ansatt, opsjonsavtaler eller bonusordninger eller en andel av verdistigningen for jobben. Og det fikk de aldri satt ned på papiret, forteller Eckblad.

- En muntlig avtale?

- Det tror jeg nok Jensen mener at det var. Og han ba hvert år, når lønnen hans skulle reforhandles, om å få betalt i henhold til dette løftet som var gitt, og det fikk han ikke. Men til slutt fikk han da, etter mange harde runder med konflikter med eierne, reforhandlet denne sluttavtalen sin slik at han skulle få utbetalt etterlønnen uansett om han selv sa opp eller ble sagt opp, fortsetter han.

Fortjente en andel av verdistigningen
Skaalmo synes det er viktig å legge merke til at under Jensen gikk TV 2 fra en omsetning på 300 millioner til nesten 1,4 milliarder kroner, og et resultat på minus 130 millioner til pluss 160 millioner.

- Han er kanskje den mest sentrale personen i oppbygningen av TV 2 til å være kommersiell suksess. Sånn at hvis noen hadde fortjent en andel av verdistigningen i TV 2 så måtte det være Arne A. Jensen.

Skaalmo forteller at de har funnet dokumentariske spor etter at Egmont og Schibsted diskuterte hvordan Arne A. Jensen sin opsjonsavtale skulle se ut.

- Fallskjermen er da et plaster på såret fordi han aldri fikk den verdistigningen, sier Eckblad.

Aldri vært gode venner
- Jensen omtaler i dag tidligere Schibsted-sjef, Kjell Aamot, som sin fiende, sa Skaalmo under pressekonferansen og la vekt på ordet fiende.

Et helt kapittel handler om hvordan Schibsted og det danske forlaget Egmont, planla å kjøre den i 1993 nye sjefredaktøren bak lyset og frata ham all makt over fremtidig produksjon og programplanlegging.

I boken har Jensen uttalt seg om hvordan forholdet til Aamodt har vært.

«Aamodt var meget upopulær i TV 2 etter at han gikk rundt og sa at TV 2 var nær konkurs. Overfor meg klarte han aldri å inngi noen form for tillit eller invitere til noen form for troverdighet. Aamodt var bare en lei Tinius, og det var derfra han hadde sin makt. Han var en person jeg aldri kunne ha noen faglig dialog med», står det i boken.

Aamodt har beskrevet Jensen som sær, egosentrisk og et ustyrlig maktmenneske.

Forfatterne derimot mener at Jensen har vært bra for TV 2.

- Arne Jensen gjorde helt klart en fantastisk jobb med TV 2. Jeg tror nok denne boken på mange måter restaurerer litt det ryktet han mistet med alle sine fallskjermer. Han var en meget dyktig redaktør og direktør i TV 2. Han var godt likt av de ansatte ikke minst, men han var konstant i konflikt med sine eiere, mener Skaalmo.

- Men han gjorde nok sin aller dårligste avtale da han kjøpte seg inn i TV Norge. Dette kostet til slutt 360 millioner kroner for tidligere TV 2-sjef Kåre Valebrokk.

- Blitt motarbeidet
Ved en anledning skal Arne A. Jensen ha bedt fotballkommentator Davy Wathne huske følgende:

«TV 2 er etablert av en grunn: Å gjøre styrtrike mennesker enda rikere.»

I boken kan man lese hvordan Arne A. Jensen tenkte da han inngikk denne avtalen.

Forfatterne sier at flere har prøvd å motarbeide boken. TV 2 har ikke kommentert eller godkjent boken, men flere har stilt opp til intervjuer og samtaler.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere