NA24.no

Dette må krise- sjefer styre unna

Sist oppdatert:
Eksperthjelp til sjefer i krisetid.

Ledere tråkker ofte i salaten når de begrunner nedbemanning, mener forfatter og kommunikasjonsrådgiver Ulf-Arvid Mejlænder.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Den mentale avstanden til de som rammes er mange mil. På informasjonstidspunktet har ledelsen allerede rettet blikket måneder og år fram i tid. Da er det lett å miste bakkekontakten med dem som opplever øyeblikkets katastrofe, sier Mejlænder til NA24 Propaganda.

Unngå gjentakelser
Han mener uttrykk som spennende, fremtidsrettet og slagkraftig er noen av verstingene når det egentlige budskapet er at en betydelig andel av virksomhetens ansatte må sies opp.

- Å lede i en krisetid er sikkert spennende for lederen selv. Men når de bruker ordet gjentatte ganger i en nitrist meddelelse virker det bare provoserende, hevder Ulf-Arvid Mejlænder.

Andre uttrykk han ofte ser brukt når ledere snakker om hva som oppnås gjennom kutt er smidig, moderne, konkurransedyktig, effektiv, offensiv, posisjonere, synergi og vekst.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

«Ingen kommentar»
Men det er ikke bare disse ordene som fort gjør skade ovenfor ansatte og pressen.

- «Ingen kommentar» bør unngås for enhver pris, sier PR-rådgiver, Trond Albert Skjelbred, i Nor PR til NA24 Propaganda.

Man kommer mye lengre med en begrunnelse på hvorfor man ikke kan si noe, fortsetter Skjelbred. Elisabeth Hartmann i Siste Skrik er enig. Også hun trekker fram det samme sitatet når hun blir spurt om hva man bør unngå å si i krisetider.

- «Ingen kommentar» må ikke brukes. Det sender ut et negativt signal.

Hartmann påpeker at det finnes mange andre måter å si det samme på uten at det oppfattes negativt.

På spørsmål om hva man bør tenke på når man snakker med pressen svarer hun at man med fordel enkelte ganger kan unngå muntlig tale.

- Husk på at journalister ofte gjengir det du sier og at direkte tale ofte kan sprite opp en artikkel. På TV og radio kan dette fungere, men på trykk kan det virke annerledes.

For øvrig mener Siste Skrik-rådgiveren at det ofte kan være lurt å kun svare på det man blir spurt om.

Vær ærlig
Hartmann mener også at mange overvurderer seg selv og undervurderer media og dermed fort havner i feller.

- Husk også å være ærlig. Løgn kommer man aldri langt med.

PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred tilføyer:

- Foruten å være ærlig skal man også fortelle de dårlige nyhetene. Først til ansatte og så til media.

Skjelbred mener også man bør tenke over tidspunktet.

- Å sende ut en melding fredag ettermiddag etter klokken fire er ingen strategi. Sørg for å få ut din versjon, ta diskusjonen og vær tilgjengelig ovenfor ansatte og presse, råder han.

- Hvorfor gjør man disse feilene?

- Det er lett å forstå behovet for å berolige kunder og investorer og ta vare på merkevarene. Men inntrykket som skapes er dessverre at ledelsen befinner seg inne i en liten boble, ikke så ulikt Iraks berømte «komiske Ali», sier Mejlænder.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere