NA24.no

OVERMETT PÅ KUNNSKAP: Det er rikelig med faglig snacks under fjorårets Gulltagg. Over 1000 deltagere får boltre seg i foredrag og workshops på den store kommunikasjonskonferasen.
OVERMETT PÅ KUNNSKAP: Det er rikelig med faglig snacks under fjorårets Gulltagg. Over 1000 deltagere får boltre seg i foredrag og workshops på den store kommunikasjonskonferasen. Foto: Christian Enger, Kommunikator

Disse kjemper om Gulltaggen

Se alle de nominerte her.

Gulltaggen Awards har det siste året gjennomgått store forandringer, noe som påvirker både kategoriene og prisstrukturen i årets konkurranse. Nytt av året er at Shortlist erstatter tidligere sølv, bronse og diplom. Shortlist henger høyere og er nok kanskje vanskeligere å oppnå, men er nettopp derfor en pris i seg selv. Men de er også finalistene til å kjempe om den gjeveste prisen, nemlig den nydesignede Gulltaggen statuetten!

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

- Det er blitt gjort store grep for at Gulltaggen 2012 skal kunne forsterke sin posisjon som en av de viktigste arenaene for inspirasjon, diskusjon og oppmerksomhet rundt det som utvikles av kommunikasjon i Norge, forteller Mona Jensen, årets Jurygeneral i Gulltaggen Award i en pressemelding.

Vil fremme det unike
Bakgrunnen for endringene i prisstruktur er ønsket om å kunne gi juryene større frihet til å diskutere og vurdere helt ulike bidrag innenfor samme kategori. Ulike digitale plattformer med ulike forutsetninger skal i utgangspunktet kunne ha samme forutsetninger til å hevde seg. Det sentrale for årets juryeringsarbeid har vært å fremme det som gjør de ulike løsningene gode og unike i sin art, uavhengig av størrelse eller bransjekategori.

Følgende nye inndeling erstatter tidligere prisstruktur:

  • Shortlist Gulltaggen 2012
  • Gulltaggen 2012
  • ulltaggen Grand Prix 2012

Høyt nivå
- Juryen fikk en vanskelig oppgave i å velge ut de gjeveste jobbene i kategorien «Kampanje liten». Dette var en kategori med mange innsendelser og høy kvalitet. Det var stor variasjon i utfordringer, budsjetter og kanalvalg. Juryen ønsker derfor å gi en ekstra honnør til alle de nominerte. Gratulerer, sier Jens Petter Aarhus, juryleder for kategori Kampanje liten i meldingen.

Årets disruption
- Disruptive er en ny kategori i Gulltaggen, derfor var det spennende å se hvilke bidrag som kom inn. Det var mange gode bidrag som ble vurdert, og selv om juryen var bredt sammensatt, ble den raskt enig om at det var to forslag som klart skilte seg ut. Begge disse forslagene har klare disruptive elementer, og potensial til å snu en verdikjede opp ned eller utfordre en markedsleder, sier Gunnar Sælleg, juryleder kategori Årets disruption.

Digital tagg
Alle som er shortlistet vil motta en digital tagg, som man kan bruke i eget markedsmateriell og på egen hjemmeside. Denne er et solid kvalitetsstempel.

Ingen gull i kategori Beste identitetsstrategi
En jury kan i samråd med jurygeneral beslutte at det ikke skal deles ut Gulltagger i en kategori dersom kvalitetsnivået tilsier dette. Nettopp dette skjedde i kategorien Beste identitetsstrategi.

- Beste identitetsstrategi er en veldig spennende - og omfattende - kategori, med dessverre for få innsendte arbeider. Juryen etterlyser arbeider som i større grad tydeliggjør hva strategien er, og hvordan man har svart på den. En identitetsstrategi for digitale medier handler om å realisere potensialet som finnes i en bedrift, gjennom målrettede, innovative og gjennomarbeidede løsninger som gir bedriften langsiktige konkurransefortrinn og styrker merkevaren. Håndverk, brukskvalitet og tilgjengelighet er forventede elementer i dette - men denne kategorien er langt større enn det. Vi vet at nettopp disse arbeidene finnes der ute, og håper å se flere neste år, sier Kjell Reenskaug i meldingen. Reenskaug er juryleder i kategori Beste identitetsstrategi.

Gulltaggen app
I dag lanserer vi også Gulltaggen appen, som vil være et nyttig verktøy for alle som har interesse for hva som skjer på Gulltaggen i år. Her har vi også publisert shortlist, og den vil oppdateres med vinnere, tweets, blogginnlegg, nyheter og mye mye mer. Appen er tilgjengelig i appstore.

Bestill billetter
Du kan fortsatt bestille billetter til årets Gulltaggen konferanse! Prisutdelingen er utsolgt i hovedsalen, men vi har gjort sidesalen tilgjengelig, hvor det vil være live overføring fra hovedsalen på storskjerm. Bestill billetter her.

Se de nominerte her

Beste informasjonstjeneste 2012

bekk.no

  • Kunde: Bekk Consulting
  • Byrå: Bekk Consulting AS
  • Produksjonsbyrå: Bekk Consulting AS

BI Handelshøyskolen

  • Kunde: BI Handelshøyskolen
  • Byrå: IXD, Epinova
  • Produksjonsbyrå: Epinova, IXD

Friele.no

  • Kunde: Kaffehuset Friele AS
  • Byrå: Keyteq AS
  • Produksjonsbyrå: Keyteq AS

Melk.no - relansert

  • Kunde: Oppplysningskontoret for meieriprodukter, Melk.no
  • Byrå: Keyteq AS
  • Produksjonsbyrå: Keyteq AS

Beste nyttetjeneste 2012

Kvikk Lunsj Søndagstur

  • Kunde: Kraft Foods
  • Byrå: SMFB
  • Produksjonsbyrå: Unfold AS

NSB App

  • Kunde: NSB
  • Byrå: Making Waves AS, Schjærven, Carat Norge AS, Isobar Norge AS
  • Produksjonsbyrå: Intelecom

OSL APP

  • Kunde: Oslo Lufthavn
  • Byrå: Dinamo
  • Produksjonsbyrå: Apphuset

Rimi Pluss

  • Kunde: Rimi
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: MediaFront AS, Laboremus

Storebrand Bank - Mitt forbruk

  • Kunde: Storebrand
  • Byrå: Bekk Consulting AS, Storebrand ASA intern design
  • Produksjonsbyrå: Bekk Consulting AS

Beste salgsløsning 2012

AtB Mobillett

  • Kunde: AtB AS
  • Byrå: WTW AS
  • Produksjonsbyrå: WTW AS

Burger King Wopper Lab

  • Kunde: Burger King
  • Byrå: DIST Creative AS, Jimmy Royal AS
  • Produksjonsbyrå: Jimmy Royal AS, Frontcell AB

Massimo Dutti

  • Kunde: Inditex/Massimo Dutti
  • Byrå: Anti
  • Produksjonsbyrå: Modulez

Torshov Sport - fotball

  • Kunde: Torshov Sport
  • Byrå: Increo Interactive Creations AS
  • Produksjonsbyrå: Increo Interactive Creations AS

Beste kundeprogram 2012

Digital bank fra A til Å

  • Kunde: DNB
  • Byrå: Gambit Hill + Knowlton Strategies
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt, Isobar Norge AS

Kaffe & Te App

  • Kunde: Solberg & Hansen
  • Byrå: Jimmy Royal AS
  • Produksjonsbyrå: Jimmy Royal AS

Beste identitetsstrategi 2012 har ingen shortlist-kandidater

Beste kommunikasjonsstrategi 2012

FINNland

  • Kunde: FINN.no
  • Byrå: Try/Apt
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt, Seefood TV as, Trigger Oslo

Kvikk Lunsj Søndagstur

  • Kunde: Kraft Foods
  • Byrå: SMFB
  • Produksjonsbyrå: Unfold AS

Rimi Pluss

  • Kunde: Rimi
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: MediaFront AS, Laboremus

Variable Brain Design

  • Kunde: Variér Furniture
  • Byrå: DIST Creative AS
  • Produksjonsbyrå: B-Reel

Beste søkestrategi 2012

GE Money Bank

  • Kunde: GE Money Bank
  • Byrå: iProspect AS
  • Produksjonsbyrå: iProspect AS

NetCom

  • Kunde: NetCom
  • Byrå: iProspect AS
  • Produksjonsbyrå: iProspect AS

NKS Nettstudier

  • Kunde: NKS Nettstudier
  • Byrå: Metronet AS
  • Produksjonsbyrå: Metronet AS

Kampanje stor 2012

BlueMotion Roulette

  • Kunde: Volkswagen
  • Byrå: Try/Apt
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt, Gimpville, Plan 8

FINNland

  • Kunde: FINN.no
  • Byrå: Try/Apt
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt, Seefood TV as, Trigger Oslo

IKEA TIDAFORS

  • Kunde: IKEA
  • Byrå: SMFB
  • Produksjonsbyrå: F&B Factory, SMFB

Rimi Pluss

  • Kunde: Rimi
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: MediaFront AS, Laboremus, Motion Blur, Fotograf Isidor

The Generous Store

  • Kunde: Anthon Berg
  • Byrå: Robert/Boisen & Like-minded
  • Produksjonsbyrå: Molamil (Digital), Gobsmack (Film)

Kampanje liten 2012

Catch the Swedish light

  • Kunde: IKEA Belgium
  • Byrå: Forsman & Bodenfors
  • Produksjonsbyrå: Rebenga

En sommer uten regn

  • Kunde: Widerøe
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: McCann/Mediafront/ SDG

Hvor fort skriver du wf.no?

  • Kunde: Widerøe
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: MediaFront AS

IKEA BERÖRA

  • Kunde: IKEA
  • Byrå: SMFB
  • Produksjonsbyrå: F&B Factory, Tilnærmet Lik

Scandic Vulkan - McCann

  • Kunde: McCann Worldgroup
  • Byrå: McCann/Mediafront/ SDG
  • Produksjonsbyrå: McCann/Mediafront/ SDG, PARADOX PRODUKSJON, Vel fortalt, Westerdals School of Communication, Anti

Tram Seightseeing app

  • Kunde: Västtrafik
  • Byrå:
  • Produksjonsbyrå:

Variable Brain Design

  • Kunde: Variér Furniture
  • Byrå: DIST Creative AS
  • Produksjonsbyrå: B-Reel

Kampanje samfunnsinformasjon 2012

Hormonsjekk

  • Kunde: Forbrukerrådet
  • Byrå: Try/Apt
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt

Nyttårskanonen

  • Kunde: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
  • Byrå: Dinamo
  • Produksjonsbyrå: Fredrik Fiction

Unicef - Folkeaksjonen 20 Kroner

  • Kunde: Unicef
  • Byrå: Isobar Norge AS
  • Produksjonsbyrå: Isobar Norge AS

Årets disruption 2012

Hormonsjekk

  • Kunde: Forbrukerrådet
  • Byrå: Try/Apt
  • Produksjonsbyrå: Try/Apt

Taxi Station

  • Kunde: Taxi Station
  • Byrå: Jimmy Royal AS
  • Produksjonsbyrå: Jimmy Royal AS, Giant Leap Technologies AS

Årets innovasjon 2012

AtB Mobillett

  • Kunde: AtB AS
  • Byrå: WTW AS
  • Produksjonsbyrå: WTW AS

Fribi

  • Kunde: Jimmy Royal
  • Byrå: Jimmy Royal AS
  • Produksjonsbyrå: Jimmy Royal AS

The Human App

  • Kunde: djuice
  • Byrå: Trigger Oslo
  • Produksjonsbyrå: Saatchi & Saatchi, Filmfaktisk, Klinger

Volvo on call Application

  • Kunde: Volvo Car Company
  • Byrå: Mobiento AB
  • Produksjonsbyrå: Mobiento AB

Nordiske studentarbeider 2012

Bright Light

  • Kunde: Ray Ban
  • Byrå: Berghs School of Communication
  • Produksjonsbyrå: Berghs School of Communication

Greenpeace Mode

  • Kunde: Greenpeace
  • Byrå: Viktor/Max/Andreas
  • Produksjonsbyrå: Viktor/Max/Andreas

Telia - Friend Reminder

  • Kunde: Telia
  • Byrå: Kristofer Salsborn
  • Produksjonsbyrå: Kristofer Salsborn

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere