NA24.no

Foto: BAY ISMOYO (AFP)

Disse sprer mest svineinfluensa

I det norske medielandskapet.

I løpet av 22 dager har svineinfluensa blitt omtalt nesten 11.708 ganger i norske papir- og nettspalter. Det gir en snittomtale på rundt 532 ganger hver eneste dag, siden det tok av i pressen 24. april.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Og det er NTB, adressa.no og nettutgaven til Vårt Land som har spredd mest svineinfluensa blant leserne.

Deles mediene inn i fylkesvis dekning er det leserne i Vestfold, Hordaland og Akershus som har blitt plaget mest med stoff om den dødelig grisesykdommen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Banker fugleinfluensaen
Til sammenligning har fugleinfluensaen siden 2006 vært omtalt 24.952 ganger.

Det var i januar 2006 at fugleinfluensaen for alvor ble ryddet plass til i spaltene etter at tre søsken i Tyrkia omkom som følge av sykdommen. Det gav 17.399 artikler om dyresykdommen det året.

Men på de samme 22 dagene som grisesykdommen herjet spaltene ble fugleinfluensaen kun omtalt litt over 2.000 ganger.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold er ikke overrasket over den enorme dekningen som «ribbesnuen» eller «baconlungen» har fått.

- Men det er ingen sammenheng mellom omtale og de reelle dødsfallene som ulykker, krig og andre alvorlige sykdommer får, sier han til NA24 Propaganda.

Grunnen til den enorme dekningen forklarer pressegeneralen slik;

- Det er nytt, ukjent og det brukes dramatiske anslag. Svineinfluensa har alt som trekker mediene. Og det hele toppes med at Helseministeren spår at svineinfluensaen kan koste 13.000 nordmenn livet, sier Kokkvold.

Han synes ikke mediene har bidratt til å dempe frykten.

- Pressen hausser ofte opp og overdramatiserer alvorlige nyheter. Man kunne nok vært mer nyansert i dekningen.

- Har sansen for katastrofer
- Man skal ikke alltid stole på mediene når det gjelder å dempe og skape ettertanke, sier han.

Til sammenligning er kreft i år omtalt 5.259. I 2008 fikk sykdommen 13.080 omtaler.

- Sett i ettertid ser nok dekningen håpløs ut. Katastrofevarsler er noe mediene har stor sans for.

Kilde: atekst og BuyAndRead

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere