RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)

DN gikk «fem på»

Spøk ble storoppslag. DN-redaktør Amund Djuve beklager overfor Slottet men reagerer kraftig mot han som stod bak spøken.

Sp-politiker og bonde Per Olaf Lundteigens spøkefulle merknad til statsbudsjettet om å kutte i kronprinsens apanasje ble førstesideoppslag i Dagens Næringsliv lørdag. Nå beklager avisens redaktør Amund Djuve saken overfor Slottet og leserne sine at avisen trykket saken.

Like mild er imidlertid ikke Djuve når han tar for seg mannen stod for spøken, Lundteigen.

- Jeg vil dypt beklage både overfor Slottet og leserne at vi kom i skade for å skrive at et mindretall på Stortinget bestående av Senterpartiet, SV og Fremskrittspartiet ønsker å kutte i apanasjen til kronprinsen fordi han avviklet gårdsdriften på Skaugum i fjor sommer. Årsaken til at vi skrev dette var at vi ble grovt forledet av nestleder av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Per Olaf Lundteigen, til å tro at det eksisterte en slik mindretallsmerknad, sier Djuve til DN.no.

I et siste møte i kontroll- og konstitusjonskomiteen, trakk nemlig Per Olaf Lundteigen merknaden med støtte fra SV og FrP der han foreslo at kronprins Haakon skal miste deler av apanasjen fordi han har lagt ned gårdsdriften på Skaugum. Dette skal imidlertid ikke Lundteigen ha opplyst til DN.

Dermed kom avisen i skade for å trykke de uriktige opplysningene.

- Jeg vil selvfølgelig beklage at jeg har satt Dagens Næringsliv i en vanskelig situasjon, sier Lundteigen til DN.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere