NA24.no

Kristian Osestad ble funnet etter målrettet Facebook-jakt. Han blir ny leder til deres ferske satsning på sosiale medier.
Kristian Osestad ble funnet etter målrettet Facebook-jakt. Han blir ny leder til deres ferske satsning på sosiale medier. Foto: Idium

Fikk jobb gjennom Facebook

Sist oppdatert:
Kapret Kristian etter målrettet Facebook-jakt.

Da det norske publiseringsløsningsselskapet Idium trengte ny leder til deres ferske satsning på sosiale medier var det en selvfølge for selskapet å jakte etter den beste kandidaten i sosiale medier. På Facebook kom de i kontakt med Kristian Osestad, nå leder for Idium Social.

Ansatt på timen
– Idium hadde lagt ut en avansert og segmentert Facebook-annonse som blant annet var rettet mot meg som målgruppe. Jeg hadde relevant alder og var tilhenger av flere relevante Facebook-sider. Da jeg la merke til annonsen hvor Idium søkte etter Norges flinkeste medarbeider i sosiale medier sendte jeg en interessemail. En halv time etterpå fikk jeg svar fra Idium og ansettelsesprosessen var i gang, forteller Kristian Osestad i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Da markedssjef i Idium, Tor Magnus Kolflaath skulle ansette leder til selskapets nye avdeling var det en selvfølge å lete etter den beste kandidaten i sosiale medier.

– Ansettelsen av Kristian er et veldig godt eksempel på hvor effektivt målrettet annonsering i sosiale medier kan være. I prosessen var vi veldig bevisste på hvordan vi skulle tiltrekke oss den rette kandidaten. Det er ikke siste gang vi bruker denne rekrutteringsmetoden og regner med flere vellykkede ansettelser i fremtiden, sier Kolflaath i meldingen.

Drømmejobben i Idium
Før Osestad kom til Idium utdannet han seg i internasjonal markedsføring på BI og jobbet i åtte år som konsulent innen nettmarkedsføring på Sørlandet. For Osestad innebar ny jobb i Idium å flytte til Oslo. Et stort valg som var enklere å ta fordi han definerer stillingen i Idium som drømmejobben.

– Jeg opplever Idium som en modig og spennende aktør som virkelig tør å satse. De har gått fra en trygg posisjon som leverandør av nettsider til å tre ut i markedet med Idium Social, som er det eneste produktet i sitt slag i Norge og som viser deres unike forståelse for sosiale medier. Da jeg så stillingsannonsen tenkte jeg at dette er en bedrift som virkelig har skjønt det og at Idium og jeg tenker likt, sier Osestad i meldingen.

Potensial i Norge
Ifølge en undersøkelse som nylig ble gjennomført blant 3000 amerikanske bedrifter oppga 36 prosent at de bruker sosiale medier når de skal rekruttere ansatte. Her i Norge er andelen foreløpig ikke like høy, men ifølge Idium-duoen er det bare et tidsspørsmål før flere bedrifter oppdager hvor effektivt rekrutteringsprosessene kan gjennomføres med sosiale medier.

Osestad og Kolflaath har tre gode råd på veien til bedrifter som ønsker å ta i bruk sosiale medieverktøy som Facebook, Twitter og LinkedIn.

1. For å tiltrekke seg oppmerksomheten hos potensielle kandidater og for å gi et godt og ærlig inntrykk må bedriften være godt etablert med seriøse og oppdaterte profiler på sentrale plattformer i sosiale medier.

2. For å kunne fange opp kandidatene må bedriften ha etablerte rutiner for oppdatering av innholdet på de ulike plattformene og rutiner for å svare på henvendelser fra de som tar kontakt med bedriften gjennom sosiale medier.

3. Bedriften må ha kunnskap om hvordan de i alle rekrutteringsprosesser kan ta i bruk sosiale medier for å sjekke potensielle kandidaters liv på Facebook, Twitter, blogger, forumer og andre sosiale medieplattformer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere