NA24.no

Glade vinnerne fra Try/Ap.
Glade vinnerne fra Try/Ap. Foto: Try/Apt

Fikk sølvtaggen i fanget

September-versjonen til Try/Apt.

Vinneren av Sølvtaggen for August er kampanjen «BlueMotion Roulette» fra Try/Apt. Juryen var samstemte i at denne jobben skiller seg ut, noe som resulterte i en relativt sjelden begivenhet, nemlig aller beste karakter fra samtlige jurymedlemmer.

Kampanjen har som målsetning å markedsføre den nye Golf BlueMotion som en av Volkswagens mest drivstoffeffektive biler ved å gjøre en abstrakt produktfordel - 0,38 per/10km - til noe konkret og engasjerende.

Juryen bemerker at Try/Apt her har klart å skape et enkelt, troverdig og veldig tydelig konsept rundt et tema som kan være teknisk og tungt å forholde seg til. Kampanjen er i tillegg gjennomført ned til siste lille detalj, også på den tekniske biten. Noen av de umiddelbare reaksjonene var «tydelig, enkel og god kommunikasjon», «krem håndverk», «spot on» og «sjeldent godt gjennomført på alle plan».

Juryen tror at denne kampanjen treffer en bred målgruppe på en god måte, noe de gode resultatene også kan tyde på. Utover å levere på hovedmålsetningen bygger kampanjen også godt videre i samme spor som Volkswagens tidligere kampanjer, som gjerne har vært dramatiserte «beviser» for ulike produktfordeler. «Alt i alt en flott og smart kampanje, og det eneste negative juryen finner er at de gjerne skulle stått bak kampanjen selv», oppsummerer juryleder Westeberg Thoresen.

Gjengen fra Try/Apt synes det var tøft å vinne for en kunde som Volkswagen, en kunde de har hatt stor suksess med tidligere også.

- Vi er alle henrykte over å få lov til å kjøre hjem en Sølvtagg for BlueMotion-jobben. Det var et intenst prosjekt helt fra start til bilen trillet tom for drivstoff et eller annet sted nord for Narvik. På det tidspunktet var trykket så stort at vi måtte ha to mann på Facebook-vakta. Heldigvis klaffet alt det tekniske og back-end ansvarlig Anders Stalheim Øfsdahl slapp å ta i bruk hjertestarteren som vi hadde pakket opp og lagt klar på pulten hans.

Videre viser jobben dette fantastiske som skjer når alle involverte føler den samme kjærligheten for prosjektet. Det er vanskelig å feile når absolutt alle parter gir de ekstra prosentene som utgjør differansen på bra og veldig bra sier Markus Lind, AD i Apt i en melding.

Andreplass til «TV-kokk» fra Ernö for Meny.
Enkelheten i kampanjen bevises gjennom å invitere hvem som helst til å «bli TV-kokk for en dag» i Menys kommende reklamefilmer. Prøvespillingen foregår på www.tv-kokk.no, der brukeren ved hjelp av sitt web-kamera og interaksjon inspirert av spillteknologi får prøve ut en HverdagsMeny-rett. Juryen synes dette er en sjarmerende og godt gjennomført kampanje. Teknikken og grepene som er benyttet er ikke så unike i seg selv, men det er brukt mye energi på de "riktige tingene", og det fine håndverket og den «gode stemningen» gjør at alt henger tett sammen i de forskjellige flatene på en fin måte.

Juryen oppsummerer med at dette er en godt gjennomført, sjarmerende kampanje som ved et enkelt og tydelig hovedgrep beviser at «hverdagsmenyer» er noe alle kan få til, på en folkelig og fin måte. I tillegg synes juryen det er noe ekstra fint med at kampanjen starter sitt løp på TV og andre flater, fortsetter så digitalt, for til slutt å ende opp på TV igjen med «brukergenerert» innhold.

Ren energi
«Hurra Elektrisk» stikker av med tredjeplassen for august.

Screenplay har for PR-Operatørene og Hafslund laget en original og morsom kampanje, som tar utgangspunkt i at Hafslund sponser øya-festivalen med ren energi.

Løsningen ble utviklet i samarbeid med det mildt sagt spesielle bandet Hurra Torpedo, kjent blant annet for å spille på div. hvitevarer. Blant annet bes brukerne om å bli med og stemme på hvilke elektriske artikler Hurra Torpedo skal benytte på sin konsert, gjennom en rekke små filmer m.m. Et enkelt, men morsomt konsept, spesielt om man har et forhold til Hurra Torpedo-gjengen fra før av, oppsummerer juryen.

The Human App
Fjerdeplassen går til «The Human App» fra Trigger Oslo og Saatchi & Saatchi, for Djuice. Kampanjen bygger rundt et litt «rart» konsept, med en slags menneskelig «app» som kan hjelpe deg med alt mulig rart du trenger. Juryen bemerker at det virker som om det har blitt gjort ganske mye ut av dette konseptet på forskjellige flater, og gir pluss for gjennomføringen i så måte. På tross av et litt fragmentert eller utydelig budskap har det blitt skapt mye omtale, og tilsynelatende nådd bredt ut til Djuice sin målgruppe.

Spillkonsept på 5. plass
Femteplassen går til spillet «Grind Your Way» fra Agens for ProffPartner. «Grind Your Way» er et actionfylt spill hvor man skal slipe i filler store kjøretøy med vinkelsliper så fort som mulig. Spillet promoterer ProffPartners yrkesfag-stipend, og er laget for skolebesøk og messer, som et av flere verktøy for å skape kjennskap og engasjere målgruppen. En god spillmotor og godt håndverk gjør spillet underholdene, og juryen tror dette er et smart grep av Proffpartner i forhold til å påvirke sin målgruppe.

Poengoversikt, september august måned 2011

1. plass: Try/Apt og Volkswagen – BlueMotion Roulette

2. plass: Ernö/B-Reel og Meny – TV-kokk

3. plass: Screenplay/PR-Operatørene/Hafslund– Hurra Elektrisk

4. plass: Trigger Oslo/Saatchi & Saatchi/Djuice – The Human App

5. plass: Agens/proffpartner – Grind Your Way

Teamet bak BlueMotion Roulette bestod av:

AD: Markus Lind og Thorbjørn Ruud

Tekstforfattere: Anders Holm, Petter Bryde, Sebastian Prestø, og Eva Sannum

Flash: Knut Skåla, Emil Jönsson

Utvikler: Anders Stalheim Øfsdahl

Konsulent: Ole Hustad, Morten Polmar

Prosjektleder: Cecilie Fasbender, Cathrine Wennersten

Lyd: Plan8

3D: Gimpville

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere