NA24.no

(Montasje)

Fiskehode mer populært enn Siv Jensen

Sist oppdatert:
- Mobbing, sier ekspert.

Facebook har for lengst tatt verden med storm, og nordmenn er blant de som i størst grad har omfavnet det sosiale mediet.

Les mer: Norge topper Facebook-liste

Folk flokker seg til grupper i hopetall, kontakter gamle venner, får seg nye venner og blir tilhengere av mennesker de ser opp til. Et relativt nytt fenomen er imidlertid grupper der et uventet element kjemper om å få flere tilhengere enn for eksempel kjendiser, helter og maktpersoner.

Mer enn Frp-Siv
Et eksempel på dette er gruppen: «Kan dette fiskehodet få flere tilhengere enn Siv Jensen». På kort tid har denne gruppen fått 28.866 medlemmer, noe som er mer enn Frp-politikerens 25.800 tilhengere.

- Jeg fikk ideen fra en god venninne av meg som lagde gruppen «Kan denne dassrullen få flere tilhengere enn Jens Stoltenberg?» Hun er Frp-velger, og det var for å terge henne at jeg egentlig startet opp denne gruppen. Det er ikke noe vondt ment med gruppen, men den fikk overraskende stor medfart og på bare åtte dager så hadde vi passert Siv Jensen, sier Geir Magne Aandahl til NA24.

Han sier at de har det veldig hyggelig på gruppen, som nå lever sitt eget liv og at de har løst gåten om hvilken fiskeart det er som har passert Frp-lederen.

- Det som kanskje er morsomt er at folk oppfører seg veldig pent, noe som har gjort at vi kun har måttet slette to innlegg. Vi har utnevnt en egen minister som overvåker. Vi har også endelig funnet ut hvilken fiskeart hodet tilhører. Det har vært litt vanskelig og jeg har blant annet sendt e-post til opphavsmannen to ganger. Men vi har med hjelp av en sportsfisker kommet frem til at fisken er fanget i vannet Rottungen i Nordmarka, og der er det kun tre typer fisk. Så vi har kommet frem til at det må være snakk om et abborhode, sier Geir Magne.

- Mobbing oppover
PR-ekspert Trond Albert Skjelbred hos Nor PR sier at det ikke er fritt frem, bare fordi man er på nett.

- Sosiale medier som Facebook er veldig sterke verktøy og noe folk må ta innover seg. Det samfunnet vi går inn i har en vanvittig grad av frihet. Med nye medier er det viktig å legge vekt på etikk, moral og hvem som bruker ditt navn. Det er lite forpliktende å være med i en Facebook-gruppe og det tar to sekunder så er man inne. Abborsaken med Frp og toalettrullsaken med Stoltenberg er to interessante tilfeller. De som står bak får sine 15 minutter i rampelyset og får nok ikke mindre lyst til å utvikle noe annet etter hvert, sier han til NA24.

Han sier at slike grupper er mobbing.

- Det er ikke aktverdig, men det er en vanlig strategi å opphøye seg selv ved å rakke ned på andre. Nå er det ikke sikkert at det er tanken bak disse to eksemplene. Men det er uansett mobbing av to av Norges mektigste personer. Er det imidlertid noen som tåler å bli mobbet er det Frp. Erfaringen viser jo at dess mer de har blitt mobbet dess større oppslutning har de fått i form av stemmer, sier han.

Skjelbred sier at brukere av sosiale medier må stille seg spørsmålet om hvor grensene går.

- Folkeskikk gjelder også på nettet. Det er lett å rakke ned på andre via sosale medier og det oppleves veldig sterkt for den det gjelder, mens det kanskje er ment som humor fra avsender. Problemet er imidlertid at man ikke så lett får frem glimtet i øynene og humoren. Et annet problem med slike grupper er at man må bli fan av noe man er imot for å kunne skrive kommentarer på Facebook-siden, sier han.

Har en verdi
PR-eksperten sier at slike grupper kan ha stor gjennomslagskraft, noe som ble bevist da Coca-Cola tok Urge tilbake i sortimentet etter stor oppslutning på Facebook.

- Man må vektlegge gruppene fordi de viser et engasjement. De gir folk en stemme og det å skape engasjement rundt selskap, bedrifter eller seg selv er jo positivt, sier Skjelbred.

Kan ramme jobben
Skjelbred sier at selv om man er på nett må man huske på at man også er ansatte et sted, og at handlingene på sosiale medier i verste fall kan ramme arbeidssituasjonen.

- På lik linje med det du gjør på fritiden kan også aktiviteten din på Facebook få konsekvenser for arbeidssituasjonen. Etikk og moral er likt om det er på nett eller ikke, sier han.

Felles kjøreregler
Skjelbred mener at det på sikt kan være bra om noen større aktører, for eksempel i bloggverdenen, kan lage noen felles kjøreregler om hva som regnes som god kutyme.

- Ikke som tvang, men at du fremstår som noe smartere dersom du følger disse dogmene, sier han.

Siv Jensen har ikke svart på NA24s henvendelse.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere