NA24.no

Folket foretrekker sjokolade

Sist oppdatert:
Her er selskapene med best omdømme.

Ferrero, IKEA og Johnson & Johnson er de selskapene i verden som oppnår best omdømmescore i sine hjemland. Det viser Reputation Institutes årlige omdømmemåling Global RepTrak 2009, melder PR-folket i Apeland Informasjon.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Italienske Ferrero, kjent for sin sjokolade, kom best ut med en RepTrak Pulse score på 85,2 poeng. Svenske IKEA og amerikanske Johnson & Johnson kom på henholdsvis andre og tredje plass med rett under 84 poeng i USA og Sverige.

Toyota og Google, som hadde høyeste score i 2008, har ikke lengre best omdømme i sine hjemmemarkeder. Ikke uventet var finansinstitusjonen AIG det selskapet som stupte mest, med en nedgang nesten 30 prosent.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

I Global RepTrak 2009 ble over 1.000 selskaper i 32 land vurdert av publikum i selskapenes hjemland i januar og februar i år. Det globale snittet for omdømmescore ligger på 64,2 poeng av 100 mulige.

Reputation Institute og Apeland Informasjon utfører den norske omdømmemålingen, i samarbeid med Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.

Resultatene for Norge presenteres 26. mai på Omdømmedagen i Oslo.

- I Norge har over 10.000 nordmenn vurdert de 50 mest synlige norske bedriftene, sier Nils M. Apeland i Apeland Informasjon, ansvarlig for RepTrak-analysen i Norge.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere