NA24.no

For mye for svenskene

Sist oppdatert:
Mener Cola-reklame er kjønnsdiskriminerende. Hva mener du?

Coca-Cola Zeros siste reklamefilm ble for mye for svenskene. Nå er den klaget inn for å være kjønnsdiskriminernede, skriver Resume.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Med slagordet: «Break up - As it should be» har Coke Zeros siste reklamefilm fått svenskene til å forfatte klager. Det er Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam (ERK) som ifølge bransjestedet Resume som nå har fått flere klager på filmen.

Løsaktige
Åtte klager er kommet inn på filmen som sendes i de skandinaviske landene i tillegg til Tyskland.

Det er spesielt fremstillingen av kvinner som løsaktige svenskene reagerer på.

- Klagene går på at kvinner ses på som løsaktige, kafeen gjøres om til strippeklubb, at kvinner ses på objekter og sexobjekter. Men også at det fordommer mot at menn vil ha sex med flere kvinner samtidig, sier Jan Fager i ERK til Resume.

Ikke i Norge
Coca-Cola i Sverige mener at reklamen er gjort med glimt i øye - for guttas del.

- Det er klart at vi vil provosere og vi ser at det kan vi nå gjøre. Det er blitt skapt reklame for kvinner i lang tid, og nå ser vi at det også går an å lage reklame med mye ironi og humor for gutta, sier markedssjef for Coca-Cola Sverige, Hanna Sjörström.

I Norge har ingen klaget på reklamefilmen så langt, får NA24 Propaganda opplyst hos Forbrukerombudet.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere