NA24.no

Foto: ANFO

Foreninger slår seg sammen

Sist oppdatert:
ANFO, Mediebedriftene og Mediebyråforeningen samles under MMU prosjekt.

Fellesprosjektet Multi Medie Universet eller MMU er nå godt i gang. MMU er litt forenklet sagt en overbygning som legges over de individuelle medieundersøkelsene, blant annet for å ta hensyn til at media i dag gjerne konsumeres i kombinasjoner og ikke nødvendigvis isolert slik man gjerne gjorde tidligere.

Prosjektets målsetting er å gi oss som medievelgere og kjøpere et strategisk verktøy som gjør oss i stand til å fatte bedre mediebeslutninger, øke forståelsen for multimedialt konsum og ikke minst gi oss større trygghet og forståelse for de medievalgbeslutninger som fattes.

Historisk samarbeid
Det viktige initiativet hvor ANFO, Mediebedriftene (MBL) og Mediebyråforeningen står bak med samlet front har vært en omfattende sak å få i gang.

- Samarbeidet er historisk både ut fra hvilke konstellasjoner som står bak initiativet og det faktum at det er et spleiselag hvor alle parter bidrar. Med veldig få unntak er samtlige mediekonstellasjoner av betydning med på prosjektet. Det er stort, det er viktig og det er både tids- og kostnadskrevende, sier Wenche Jacobsen fra ANFO, styreleder i stiftelsen MMU i en melding.

MMU sitt styre består foruten Jacobsen av Harald Eide-Fredriksen og Helle Thorkildsen fra Mediebyråforeningen, Geir Engen og Helge Holbæk-Hanssen fra MBL, samt Jan Morten Drange fra ANFO.

Som et rådgivende organ over for stiftelsens styre er det etablert en metode/faggruppe med representanter fra alle mediegruppene og øvrige deltagere. Gruppen ledes av Håvard Bakken fra OMD.

Overbygningen reises
I disse tider presenteres en viktig milepæl i MMU prosjektet. Sentralt i MMU vil være en såkalt hub-undersøkelse. Se for deg et nav som henter informasjon fra de forskjellige medias valutaundersøkelser og som via fusjoner og kalibrering gir oss det totalbildet vi trenger. Vi har sammen med vår gjennomførende partner, TNS Gallup, valgt å gjøre mediedagboken «24 timer» til vår hub-undersøkelse.

På informasjonsmøter for alle deltagende konstellasjoner nylig ble det presentert highlights fra hub-undersøkelsen «24».

Knut Arne Futsæther i TNS Gallup sier:

- En ting er at «24» i denne form med blant annet et vesentlig større utvalg gir oss helt andre muligheter for nedbrytninger. I tillegg lanseres en hel rekke med nye indekser og innfallsvinkler til eksempelvis målgruppedefinering. Det er sentrale funn i «24» som helt klart vil være retningsgivende for MMU. Nye kanaler har funnet sin plass og media konsumeres nå i økende grad også andre steder enn de tradisjonelle som hjem og arbeidsplass.

Neste leveranse er planlagt til tidlig september. Inntil da er den mye avansert modellering og analyse som skal gjøres. Spennende? Definitivt!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere