RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: INMA

Går mot reklamerekord

Fortsatt stor vekst for nettannonsering. Tall fra oktober klare.

Veksten på internett fortsetter og i oktober måned ble det solgt displayannonsering for i overkant av 219 millioner kroner, dette tilsvarer en totalvekst på 14% sammenlignet med oktober 2010. Eiendom og stilling ledig hadde en vekst på henholdsvis 38% og 34%.

Akkumulert for 2011 ligger også veksten på 14%, sammenlignet med samme periode i fjor. Fra januar til oktober måned ble det kjøpt og solgt nettannonser for 1,9 milliarder kroner. Fjoråret endte på rett over 2 milliarder kroner.

- Så langt i år ligger vi godt an i forhold til rekordåret 2010 da vi nådde milepælen på over 2 milliarder kroner. På året tror vi at vi lander på omtrent 13,5% vekst for display og rubrikk, kommenterer daglig leder i INMA, Anders Willstedt i en melding.

- Displayannonsering er en viktig del av markedsmiksen, og her vokser markedet fortsatt i god fart. Denne trenden ser vi også i andre land selv om det finnes en uro for hva som kommer til å skje med markedet i forbindelse med urolighetene i Europa, sier Willstedt i meldingen.

Rubrikk vokser fortsatt
Det er eiendom og stilling ledig som har den sterkeste veksten på rubrikk med en vekst på 38% og 34%, mens bil/motor ender på 25 % vekst sammenlignet med oktober 2010.

- Det er tydelig at eiendomsmarkedet har hatt en god måned i oktober med en vekst på hele 38% , sammenlignet med samme periode i fjor. Akkumulert sett har eiendom hatt en vekst på 12% i 2011, sier Willstedt.

Utsikter for 2012
Sammen med IRM jobber INMA nå på estimater for 2012.

- Foreløpig estimerer INMA at display/rubrikk vokser med 7% i 2012 – da har vi tatt i betraktning at den usikkerhet som finnes rundt eurokrisen fortsetter i 2012, sier Willstedt i meldingen.

Annonsetallene er basert på tall som er rapportert inn av medlemmene i MBL/Nettforum og INMA.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere