NA24.no

Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

Geniale Røkke

Sist oppdatert:
Kjell Inge Røkke viser seg som en skikkelig strateg.

(NA24-Leserinnlegg): Enkelte av mine kolleger i PR-bransjen innbiller seg at så lenge man er tilgjengelig for pressen og svarer på spørsmål driver man god kommunikasjon og omdømmebygging, også om bakteppet kan være negativt. Det er sikkert riktig, generelt.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Kjell Inge Røkke er en forretningsmann, og lar seg ikke rive med i det offentlighetsonaniet som skjer i mediene etter de fem transaksjonene i Aker Solutions. Røkke driver en form for antimedia og arbeider sikkert knallhardt i det skjulte for å finne en løsning med regjeringen.

Jeg regner med at han har mer igjen for møtevirksomheten enn å sitte i meningsløse konfrontasjoner på TV med Berit Kjøll. Det kunne selvfølgelig hatt en viss underholdningsverdi, men å ta saken videre er det neppe egnet til. Konfrontasjoner bidrar ikke til løsninger, bare skarpere fronter. I mellomtiden sender Røkke sine soldater fra administrasjonen og fagforeningene ut for å krige kommunikasjonsdetaljer som går over hodet på 90 prosent av befolkningen.

Merkevaren Røkke og merkevaren Aker er under press, men ikke større press enn at det er overkommelig. Mange pr-rådgivere prøver med styrke å hevde at taushet er rammende for en merkevare under press. Basert på mer enn 20 år i medie og PR-bransjen trøster jeg med at ting glemmes raskt. Derfor skal man være forsiktig med å tro på det enkelte eksperter hevder, der de sitter inne i sine trange tåkebobler og lar seg engasjere til å formidle hvor bulkete Aker-karosseriet er blitt siden Røkke ikke står frem.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Aker-saken har et budskap, prosess.

Aker-saken er et formidabelt PR-case. Det handler om kommunikasjon, eller mangel på sådan. Det har vi alle fått med oss.

Når Kjell Inge Røkke vil si noe til offentligheten kan han spasere inn i hvilken som helst redaksjon. Den røde løperen ligger allerede klar i alle norske, store redaksjoner. Media er imidlertid bare en flik av PR-faget. Hvorfor bruke VG eller Dagsrevyen for å fremme et budskap hvis målgruppen er en statsråd og man har tilgang til hennes telefon og kontor. Målet er mest mulig penger. Og mediene kan i verste fall forkludre målet.

Når vi igjen ser Røkke i flomlyset blir det sannsynligvis sammen med statsråd Sylvia Brustad og budskapet er at Aker og Regjeringen har funnet en løsning begge parter kan leve med. Så kan Røkke forsette arbeidet og smile hele veien til banken.

Slik gjør bare en ekte PR-smarting.

Haakon B. Schrøder
Medierådgiver, Playground

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere