NA24.no

Gigant kutter jobber - Norge rammes ikke

Sist oppdatert:
Reklamekjempe skal kutte tusener av jobber, men de norske byrålederne regner ikke med kutt.

Engelske Observer meldte i går at kommunikasjonsgiganten WPP skal kutte tusener av jobber i sine byråer.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

I artikkelen står det at mesteparten av kuttene skal tas i Vest-Europa og Nord-Amerika. I de norske byråene er det imidlertid liten bekymring.

- Går bedre enn i andre land
Mediebyråleder Harald Eide Fredriksen i Mediaedge: Cia sier til NA24 Propaganda at de tvert imot planlegger å ansette noen nye medarbeidere.

- Det er ikke overraskende at WPP, i likhet med Omnicom, tilpasser organisasjonen til nye tider. Jeg kan bare snakke på vegne av mediebyråene, men situasjonen her i landet er at det går vesentlig bedre her enn i mange andre land. Vi har planer om å ansette flere og det er det andre byråer som også har, sier Eide-Fredriksen til NA24 Propaganda.

Også Morten Michalsen i søsterbyrået Mindshare planlegger for vekst.

- I skrivende stund har vi ingen planer om nedbemanning. Vi hadde en meget positiv utvikling i 2008 og vi planlegger snarere oppbemanning enn nedbemanning. Man må huske på at WPP er et enormt konsern som eier 100-vis av selskaper. Som alle slike konsern er det etablert globale retningslinjer for kostnadskontroll. Disse spenner fra reiser til ansatte. Det betyr ikke at kostnader skal kuttes for enhver pris. WPP er like opptatt av inntekter, og for å skape inntekter må man som kjent også ha ansatte, skriver Michalsen i en e-post til NA24 Propaganda.

Mediebyrået MediaCom er også eid av WPP og på tross av tap av storkunden Telenor sist høst står ikke byråleder Ruben Søgaard klar med noen kuttplan.

-Hos oss i MediaCom er det ikke planlagt kutt. Vi har hatt god fart i annet halvår, der konsekvensen av Telenor-tapet er tatt og der vi fikk fornyet tillit fra Posten. Nå er vi fokusert på å betjene porteføljen og tilby våre tjenester til nye kunder der ute.

Ingen kuttplaner
WPP eier også pr-byråene Burson-Marsteller og Gambit i Norge.

Administrerende direktør Rune Mørch Wergeland i Burson-Marsteller planlegger heller ingen nedbemanning.

- WPP er jo et meget stort konsern. Jeg leder Burson-Marsteller i Norge og Norden. Burson-Marsteller som er et av de mellomstore selskapene i konsernet. Vi går godt – og har ingen kuttplaner, skriver Mørch Wergeland i en e-post til NA24 Propaganda.

Bates-sjef Pål Trælvik sier de ikke er berørt av kuttplanene i WPP, mens Grey-sjef Øyvind Breen ikke ønsker å kommentere hvorvidt de sentrale kuttplanene vil få konsekvenser i Norge.

Lars Erik Grønntun i pr-byrået Gambit H&K sier det er driften i hvert enkelt selskap som avgjør om det blir kutt eller ikke.

- Gambit H&K er en bunnsolid operasjon i Hill & Knowlton /WPP og har hatt en særdeles sunn vekst i mange år. Kundegrunnlaget er meget bredt og tjenesteporteføljen er også svært sammensatt. Det skaper en god risikospredning og inkluderer også flere felt som har vekstmuligheter fremover. Vi planlegger ikke med noen kutt, men vil naturligvis være tett på markedet nå fremover og følge med nøye, skriver Grønntun.

Også mediebyrået Maxus fortsetter å vokse fremfor å kutte.

- Vi har ansatt 4 nye medarbeidere i høsten, siste begynner i morgen. Med andre ord er vi nå 11 stk mot 6 i 2007 til Jul. Så nei, ingen kutt. Vi konsentrerer oss å fortsette å gjøre det bra og vokser. Vi har også signert flere nye kunder i høst, så igjen, ingen kutt, skriver byråleder Natalie Eyde Warembourg til NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere