RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gigantavtale utendørs

JCDecaux tjener godt på at unge folk dropper tv-en.

Utendørsselskapet JCDecaux har inngått en global allianse med næringsmiddelgiganten Unilever.

NA24 - din næringslivsavis

Avtalen mellom Unilever og JCDecaux internasjonalt viser tydelig at utendørsannonsering spiller en stadig viktigere strategisk rolle innen fmcg-kategorien (fast moving consumergoods). I Norge utgjør fmcg-annonsører ti prosent av den totale utendørsannonseringen.

- Godt alternativ til tv
JCDecaux mener andelen er på vei opp.

- Vi har lenge hatt en økning blant fmcg-annonsører og ser tydelig at engasjementet fra annonsørene øker. JCDecaux har tegnet flere års-avtaler enn noen gang før med store fmcg-annonsører. Disse annonsørene ser etter kjøpsnære medier med høy frekvens. De ønsker også et «dagmedium» som supplement til TV. Når TV ikke lenger kan levere unge målgrupper like sterkt som før kan utendørs være et godt alternativ. Vi vet at utendørs komplimenterer TV ved å nå såkalte «lette» tv-seere da disse er overvektet på utendørs, sier markedssjef i JCDecaux Norge Bjørn Erik Broady Aasebø.

Avtalen gjelder for fem år og innebærer et strategisk partnerskap som i første omgang skal rulles ut i de 41 markedene hvor både Unilever og JCDecaux er representert. Avtalen omfatter alle Unilevers merkevarer.

Vil skille seg ut
Flere fmcg-annonsører ser behovet for å skille seg ut.

- Coca-Cola var det siste eksempelet vi har på en annonsør som har økt sitt engasjement betraktelig de seneste årene på utendørs og som kombinerer tradisjonell utendørsreklame med Innovate – denne gangen skjermer med internett og helfolierte vegger. Vi ser også en veldig vekst på markedsplass og sampling-aktiviteter, sier Aasebø.

Verdien på avtalen er foreløpig ikke kjent.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere