NA24.no

God vårstart for nettet

Sist oppdatert:
En bedre start på våren kan man vel ikke vi som jobber med kommersielt internett få?

LESERINNLEGG(NA24): Etter en lang påskeferie starter kvartalet med at Lilleborg truer TV kanalene med å flytte penger til nett.

Hvorfor kommer dette nå, og hvorfor skal vi tro at vi endelig kan få FMCG annonsørene til å flytte noen av reklameinvesteringene til nettbaserte medier?

NA24 - din næringslivsavis

Svaret ligger nok mest sannsynlig i det faktum at vi gjennom snart 10 år med kommersielt internett i Norge har bevist at vi kan levere gode kommunikasjonsløsninger til annonsørene.

Det handler ikke lenger om Internett alene, men om en godt spekket digital interaktiv medieplattform som kan løse samtlige kommunikative utfordringer merkevareprodusentene ønsker å løse om de selv vil.

For det handler om å ville, tørre og prøve. Denne kanalen er ikke tilpasset noe ferdig spekket media-kit. Det eksisterer ikke noe maler som kan lastes ned, fylles inn og oppleve «FullPakke-suksess».

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

De digitale kanalene må utfordres og styres av både de rasjonelle markedsførerne og de kreative reklamemakerne. For det er de annonsørene som ser helheten og tenker konsept, fra bannerannonsen, gjennom kampanjesiden og inn i CRM-basen, som vil få mest igjen for sine investeringer på nettannonsering. De må være tydelige på hva de ønsker å oppnå, hva som er målsetningen, så finnes det flere hundre kompetente personer der ute til å hjelpe annonsørene til å bli digitale konger. De må utfordre sine interne prosesser (markedssjefer og produktsjefer), samarbeidspartnere (medier, reklame- og mediebyråer) og ikke minst sine kunder til å tenke uttradisjonelt. Det må prøves og feiles noen ganger, før den geniale kommersielle digitale ideen dukker opp.

Alle de nye digitale tjenesten som har oppstått de siste 3-5 årene, som for eksempel YouTube og Myspace og litt eldre Google, har ikke bare gitt verden nye måter å kommunisere på, de har også bygget noen av verdens mest kjente merkevarer på samme tid. De fleste uten å bruke en krone på markedsføring. De har blitt så kjente gjennom å levere produkter som verden synes er helt fantastiske og som brukeren ønsker å relatere seg til og bruke tid på. Jeg tør å påstå at det er få medier hvor man opplever at brukerne er villige til å bruke så mye tid på merkevaren din på grunn av gode applikasjoner og brukervennlig grensesnitt. Det nærmeste jeg kan komme på er IKEA-katalogen, og den har etter det jeg vet eksistert i over 30 år.

INMA har jobbet siden 2001 med å gjøre digital interaktiv markedsføring til en attraktiv kanal for alle annonsører. Dette mener vi ubeskjedent at vi har lykkes med dersom vi ser på den veksten mediet har hatt de siste årene og nummer 3 posisjonen vi har kapret på like kort tid. Vi vil ha med Lilleborg og alle andre annonsørene som ANFO representere, og vi vil at de, så fort som mulig, skal oppleve at de digitale kanalene fungere for deres produkter og hjelper de å nå sine mål kjappere enn de hadde håpet.

Alt handler om kommunikasjon og derfor oppfordrer vi alle annonsører, små og store, til å melde seg på årets Gulltaggen som arrangeres den 25. april. Våre mediepartnere til Gulltaggen sender i disse dager ut invitasjoner til over 100 annonsører, dette gjør de for å sikre at flest mulig annonsører skal få oppleve hva det kommersielle internettnorge har å tilby i alle deler av kommunikasjonsprosessen.

Vi sees den 25. april, velkommen skal dere være!

Rune Paulseth
Styreleder, Interesseorganisasjonen for interaktiv marketing (INMA)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere