RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Godt driv i reklamemarkedet

TV og internett driver veksten.

Reklamemarkedet vokste med drøyt 8,2 prosent i andre kvartal, viser ferske tall fra Institutet för Reklam och Mediestatistik (IRM).

Det er en klar fremgang fra første kvartal, da veksten var 0,3 prosent.

Hittil i år har reklamemarkedet omsatt 8,3 milliarder kroner.

TV- og internettreklame er de sterke driverne i denne oppgang, men også dagspressen viser tydelig vekst sammenliknet med 2009. Andre medier som øker sine reklameinntekter med tosifrede veksttall i andre kvartal er kino, uadressert direktereklame, utendørsreklame og radioreklamen.

- At merkevareannonseringen og rubrikkannonseringen på internett dette kvartal øker med mellom 20 og 32 prosent er et tydelig tegn på at høytrykket i markedet er tilbake etter flere kvartal av lavtrykk. Vi ser også at reklameinntektene i TV vokser med full styrke, sier daglig leder Magnus Anshelm i IRM.

I statistikken oppgis medieforetakenes nettoinntekter av reklamesalget.

Andel pr. mediegruppe i andre kvartal

  • Dagspresse 35,8%
  • TV 18,0%
  • Internett 12,6%
  • Adressert direktereklame 6,9%
  • Uadressert direktereklame 6,5%
  • Ukepresse 3,3%
  • Radio 3,2%
  • Utendørsreklame 3,2%
  • Fagpresse 3,1%
  • Trykte kataloger 3,0%
  • Innstikk dagspresse 2,8%
  • Gratisaviser 0,9%
  • Kino 0,7%

Kilde: IRM

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere