NA24.no

Godt driv i reklamemarkedet

TV og internett driver veksten.

Reklamemarkedet vokste med drøyt 8,2 prosent i andre kvartal, viser ferske tall fra Institutet för Reklam och Mediestatistik (IRM).

Det er en klar fremgang fra første kvartal, da veksten var 0,3 prosent.

Hittil i år har reklamemarkedet omsatt 8,3 milliarder kroner.

TV- og internettreklame er de sterke driverne i denne oppgang, men også dagspressen viser tydelig vekst sammenliknet med 2009. Andre medier som øker sine reklameinntekter med tosifrede veksttall i andre kvartal er kino, uadressert direktereklame, utendørsreklame og radioreklamen.

- At merkevareannonseringen og rubrikkannonseringen på internett dette kvartal øker med mellom 20 og 32 prosent er et tydelig tegn på at høytrykket i markedet er tilbake etter flere kvartal av lavtrykk. Vi ser også at reklameinntektene i TV vokser med full styrke, sier daglig leder Magnus Anshelm i IRM.

I statistikken oppgis medieforetakenes nettoinntekter av reklamesalget.

Andel pr. mediegruppe i andre kvartal

  • Dagspresse 35,8%
  • TV 18,0%
  • Internett 12,6%
  • Adressert direktereklame 6,9%
  • Uadressert direktereklame 6,5%
  • Ukepresse 3,3%
  • Radio 3,2%
  • Utendørsreklame 3,2%
  • Fagpresse 3,1%
  • Trykte kataloger 3,0%
  • Innstikk dagspresse 2,8%
  • Gratisaviser 0,9%
  • Kino 0,7%

Kilde: IRM

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere