NA24.no

Gullkornfinalistene klare

Syv byråer kan vinne Gullkorn. Ett byrå har fem nominasjoner.

Fem av de 15 arbeidene som er nominert til finalen kommer fra nykommeren Peto PR.

Juryen er ferdig med første runde, og har plukket ut finalistene til årets Gullkorn-utdeling. Syv byråer har gått videre til finalen.

Flere dokumenterer resultater
Nominasjonene har i den første runden vært anonymisert for jurymedlemmene, og de har dermed ikke visst hvilke byrå som har vært involvert i de ulike prosjektene. Gullkorn-juryen møtes for siste gang noen få dager før prisutdelingen 5. november for å velge ut de endelige vinnerne. De vil da også ta stilling til hvem som får Årets Gullkorn og eventuelt Årets hederspris.

– Juryen synes det er stor bredde og variasjon i bidragene, både når det gjelder det faglige og det kreative, men også i hva den enkelte legger vekt på i konkurransen. Vi ser en positiv utvikling når det gjelder mangfold i bruk av virkemidler, men også evnen til å dokumentere resultater – som jo er en utfordring i vår bransje. Samtidig skulle vi gjerne sett at det var noen flere deltakere i klassen Årets nyskapning. Det er jo her vi hadde ønske om virkelig å kunne vise fornyelse av faget, sier juryleder Jonette Øyen.

Nykommer med fem nominasjoner
Peto PR er sikret minst én pris ved å ha samtlige nominasjoner i kategorien «Årets virksomhetsprofilering». Byrået er en avlegger av PR-Operatørene og har vært i virksomhet siden januar, uten at stort har vært kommunisert utad.

– Det var knyttet mye spenning til hvordan kommunikasjonsmarkedet ville utvikle seg i 2009. Dette, sammen med at Peto opererer innenfor en nytt område, har gjort at vi har valgt å være ganske nøkterne i oppstarten, skriver daglig leder Tonje Haugsgjerd Allern i PR-Operatørene i en e-post til NA24 Propaganda.

Hun varsler en ytterligere satsing på Peto PR.

– Peto har så langt overgått våre forventninger, både faglig og kommersielt. Vi kommer derfor nå til å styrke satsingen. Vi arbeider med å få på plass en daglig leder som kan videreutvikle selskapet forretningsmessig, og vi vurderer et knippe andre ansettelser de nærmeste månedene, sier Allern.

Peto er formelt ikke etablert som et eget aksjeselskap. Det er likevel satt opp som et selvstendig byrå med eget kontorområde, egen grafisk profil og separate driftsløsninger.

De nominerte til Gullkorn 2009 er:

Årets virksomhetsprofilering
Peto og IKEA Norge AS med ”IKEA og Earth Hour”
Peto og Telenor Norge AS med ”Felles front mot digital mobbing”
Peto og Plantasjen AS med ”Feriegartneren”

Årets produktprofilering
Gambit Hill & Knowlton og Innovasjon Norge med ”Norgeskampanjen 2009”
Geelmuyden. Kiese og Kunnskapsforlaget/Bokklubben med ”Fra print til web – lansering av Store norske leksikon på nett”
PR-operatørene og IKEA Norge AS med ”B-dagen”

Årets holdningskampanje
Dinamo PR og Statens vegvesen med ”Fartskampanje 2009”
Peto og Telenor Norge AS med ”Felles front mot digital mobbing”
Creo Communication og Gjensidigestiftelsen med ”Gjensidigestiftelsen m/Svømmeaksjonen”

Årets organisasjonsbygger
Dinamo PR og NAV med ”Omdømmeverksted”
Peto og IKEA Norge AS med ”IKEA og Earth Hour”
Apeland Informasjon og Konsentra med ”Veien til Roma”

Åpen klasse
Dinamo PR og Kongsvinger kommune med ”Det er alltid godt å komme hjem”
PR-operatørene og Regionrådet for Midt-Gudbrandsdalen med ”Ny E6 nå!”
Apeland Informasjon og 15 aktører innen kulturfronten med ”Dyrt nok!”

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere