NA24.no

Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i A-pressen gjør at for at oppkjøpet skal bli godkjent.
Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i A-pressen gjør at for at oppkjøpet skal bli godkjent. Foto: Inge Berge (NA24)

Har levert Edda-kjøptsavtale

A-pressen har levert fullstendig melding til Konkurransetilsynet.

A-pressen har sendt fullstendig melding til Konkurransetilsynet om sitt kjøp av Edda Media, slik tilsynet besluttet 27. desember. Nå har Konkurransetilsynet inntil 25 virkedager på seg til å vurdere om det er aktuelt å gjøre inngrep. Innen 70 dager etter at fullstendig melding er gitt, må Konkurransetilsynet sende et eventuelt grunngitt varsel om inngrep.

Vil styrke konsernet
I den fullstendige meldingen pekes det på at kjøpet fra det britiske mediekonsernet Mecom vil styrke både A-pressen og Edda Media sine bedrifter i et krevende norsk mediemarked. Kjøpet vil kunne få positiv betydning både for opplagsutviklingen, omstillings- og overlevelsesevnen til lokalavisene. Dette mener A-pressen bidrar til å fremme reelle ytringsmuligheter, et allsidig medietilbud og ytringsfriheten i de berørte lokalsamfunn.

I meldingen skriver A-pressen at en sammenslåing med Edda Media vil skape et effektivt og innovativt mediekonsern som kan gi annonsører og lesere et mer konkurransedyktig alternativ til Schibsted og andre sterke medie- og annonseaktører, både nasjonale og internasjonale.

Ingen overlapp
Kjøpet av Edda Media innebærer i liten grad dobbeldekning mellom partenes aviser. Innen nyhetsformidling er det kun overlapp av et visst omfang i Telemark, der A-pressen (Telemarksavisa) og Edda (Varden) har hver sin regionavis. I meldingen pekes det på at regionaviser og lokalaviser er i forskjellige relevante markeder i konkurranselovens forstand. Ikke i noe tilfelle er det overlapp mellom partenes lokale dagsaviser.

I markedet for reklameannonser møter A-pressen og Edda Media hard konkurranse fra både andre aviser, radio, tv og nettbaserte annonseaktører. Ettersom det i liten grad er overlapp i nedslagsfeltet til A-pressens og Edda Medias aviser, vil en foretakssammenslutning føre til at partenes aviser samlet sett vil bli mer konkurransedyktige på dekning og dermed vil kunne tilby mer helhetlige, effektive og attraktive annonseprodukter. For kundene vil dette medføre nye og bedre og løsninger, lyder meldingen fra A-pressen.

Blir mer effektivt
Ett av hovedmotivene for A-pressens kjøp er å hente ut effektivitetsgevinster. Som store aktører i mediebransjen har både A-pressen og Edda Media overlappende virksomhet innenfor administrasjon, kundeservice og salg. En sammenslåing av selskapenes virksomhetsområder gir derfor rom for betydelige effektivitetsgevinster.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere