NA24.no

Her er annonsevinnerne

Sist oppdatert:
Reklame på tv er ikke hva det var.

Sammen med internett og radio er det tradisjonelle medier som ukeblader og fagblader som vokser mest i Medierådgivernes Interesseorganisasjons (MIO) annonsestatistikk. TV taper andeler.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

TV er fremdeles den størst annonsebæreren i MIO-statistikken, men de kommersielle kanalene må se at avstanden til dagspressen minker. Frem til første april gikk det 597 millioner kroner gjennom mediebyråene til tv-stasjonene, ned 1,8 prosent fra tilsvarende periode året før.

Pen vekst
Samtidig som tv går ned, er det pen vekst både i dagspresse, ukepresse og fagpresse.

- Det at tv går ned er vel først og fremst et uttrykk for at varelageret deres har blitt mindre de siste to årene. Det er god etterspørsel blant annonsørene etter kommersielle seere, men antallet seere har ikke økt og flere annonsører kommer ikke på med kampanjer. Da er det ikke unaturlig at de ser seg om etter andre kanaler, sier styreformann Arne-Inge Christophersen i MIO til NA24 Propaganda.

Lavere vekst
Christophersen trekker frem at totalveksten er lavere enn de to foregående årene.

- Det er verdt å merke seg at totalveksten ser ut til å bremse. Jeg er også overrasket over at veksten i nettannonseringen ser ut til å avta. De siste årene har internett vokst med over 50 prosent i hver runde, mens nå er man under 30 prosents vekst. Det skjer samtidig med at brukerne finner veien til nettet i stadig større grad, sier Christophersen.

- Tar nettstedene for dårlig betalt?

- Vi har en situasjon hvor de mest attraktive plasseringene hos de mest attraktive nettstedene er utsolgt uker og måneder i forveien. Det kan virke som man foreløpig ikke helt har funnet balansepunktet mellom tilbud og etterspørsel på disse plasseringene, sier Christophersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere