NA24.no

Almaas,Skåber og Nærum i «Nytt på nytt».
Almaas,Skåber og Nærum i «Nytt på nytt». Foto: Ole Kaland (NRK)

Her er høstens seervinner

Sist oppdatert:
NRK1 holder på seerne, TV 2 tapte andeler.

Nisjekanalene fortsatte oppgangen og økte markedsandelen fra 25 til 28 prosent, viser tallene fra TNS Gallup.

NRK går fram
NRK er den store vinneren på høstens tv-marked. Hovedkanalen NRK1 har i høst ligget stabilt med en markedsandel på 30 prosent, det samme som i samme periode året før. I perioden fra første september og fram til og med forrige uke har NRK2 gått fram med ett prosentpoeng, og det samme har NRK3/Super. Samlet har NRKs tv-kanaler økt markedsandelen fra 35,6 prosent høsten 2008 til 37,2 prosent denne høsten.

TV 2 tapte andeler
Hovedkanalen til TV 2 er den store taperen blant de norske kanalene denne høsten. TV 2 gikk tilbake fra en markedsandel på 26 prosent høsten 2008 til 23 prosent denne høsten.

Samtidig var det en fremgang å spore for TV 2s nisjekanaler. TV 2 Zebra økte markedsandelen fra én til to prosent i høst. For TV 2 Zebra var det stabilt med en markedsandel på tre prosent. Stabilt var det også for TV 2 Filmkanalen som i år som i fjor høst la beslag på én prosent av seingen.

Dermed tapte TV 2 samlet markedsandeler denne høsten. Summert opp får TV 2s kanaler en samlet markedsandel på 29 prosent, ned med to prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Også TVNorge, som sier de har truffet med alle egenproduksjonene, har tapt andeler. TVNorges markedsandel sank fra ni til åtte prosent. Søsterkanalen Fem hadde en markedsandel på to prosent, uendret fra tilsvarende periode i fjor. Voice TV står bokført med null i markedsandel i oversikten fra TNS Gallup, som ikke viser desimaler.

Fremgang for Viasat
Viasats to frikanaler på det norske markedet, TV3 og Viasat4 hadde samlet en økning i høst. TV3 ligger stabilt med en markedsandel på syv prosent, mens Viasat4 økte oppslutningen og økte markedsandelen fra tre til fire prosent.

Discovery Channel står i år som i fjor oppført med en markedsandel på to prosent i det norske tv-markedet.

TV-seingen økte med syv minutter i perioden fra i fjor til i år. Fra 1. september til 7. desember ble det i gjennomsnitt sett tv i 187 minutter. De prosentmessige vinnerne er TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Filmkanalen som har doblet antallet sette minutter. Det er likevel forholdsvis beskjedne størrelser, TV 2 Nyhetskanalen ble i snitt sett i fire minutter og Filmkanalen bare i to minutter.

NRK1 økte seertiden med to minutter fra 54 til 56 minutter, mens TV 2 gikk fra 47 til 44 minutter. Det er «andre kanaler» som øker seertiden mest. Tiden norske seere så på nisjekanaler som Fem, TV 2 Zebra, Discovery og Viasat4 økte med fem minutter fra høsten 2008 til høsten 2009.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere