NA24.no


RAMMET: «Mandagsklubben» kom tilbake i ny innpakning etter 17 års pause. Programlederne er Anne Rimmen (i midten), Else Kåss Furuseth og Dag Sørås rammes av seerflukten fra norske TV-kanaler.
RAMMET: «Mandagsklubben» kom tilbake i ny innpakning etter 17 års pause. Programlederne er Anne Rimmen (i midten), Else Kåss Furuseth og Dag Sørås rammes av seerflukten fra norske TV-kanaler. (Scanpix)

Her er seertallene TV-bransjen frykter

Sist oppdatert:
Høsten 2017 ser ut til å bli et «autumnus horribilis» – en forferdelig høst – for norske TV-kanaler.

Tall fra NRKs analyseavdeling avslører masseflukt i daglig tid brukt på lineær-TV – seertid som reklamekanalene får godt betalt for.

Det blir ikke bedre av at frafallet er størst i den kommersielle målgruppen 20 til 49 år, seere reklamekjøperne helst ønsker nå.

Se graf lenger ned i saken.

– I rene minutter er det 20 til 29-åringer hvor fallet er størst. Generelt handler dette om et fall i kringkastet TV-seeing i alle grupper under 50 år, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Nettavisen.

Så langt i år har daglig seertid blant seere i tjueårene falt med over en halvtime. Fra 111 minutter ved utgangen av juli 2016 til 77 minutter ved utgangen av juli 2017.

– Tradisjonell TV-seeing har hatt et fall i 2010, og siden den gang har 20 til 29-åringer redusert sin tid med en tredjedel, og siden høsten 2016 har vi sett et raskere fall i denne gruppen. Parallelt med dette har strømmingen økt, spesielt i de yngre målgruppene. Blant de under 40 år er det like vanlig å bruke tid på en strømmetjeneste daglig, som på en vanlig TV-kanal, sier Tolonen i NRK.

Pensjonistene er unntaket

I den neste aldersgruppen, folk i trettiårene, faller oppslutningen i samme periode med 29 minutter. Også i den neste aldersgruppen, folk i førtiårene, er fallet nesten like stort.

Det er kun blant pensjonistene pilen peker andre vei, viser NRK-tallene. Her går minuttene opp fra 256 til 262, men dette er seere reklamekjøperne ikke er opptatt av å nå.

(Saken fortsetter under bildet.)

FØLGER NORSKE SEERVANER: Men tallene analysesjef Kristian Tolonen, i NRK henter ut er ikke munter lesning for norske TV-kanaler.


Les også: Netflix skrur opp prisen for norske kunder

Som reklamekanalene rammes også NRK av frafallet. Mange seere bruker kanskje strømmetjenestene til de norske TV-kanalene, men her har nok internasjonale strømmetjenester tatt et solid jafs av kaken.

I tillegg er ikke strømmetjenestene en del av de offisielle TV-målingene, og norske reklamekanaler får langt dårligere betalt for seere på denne plattformen.

Mister seere til utlandet

– Strømmingen har tatt mye plass, men vi tror ikke at strømmingen kompenserer for det tapet man har hatt på vanlig TV. Den aller største strømmeaktøren i Norge er Netflix, men de slipper ikke tall så vi vet ikke hvordan de gjør det, sier Kristian Tolonen i NRK.

– For NRKs del er det en kraftig økning i strømming, men vi tar ikke igjen det vi mister av kringkastet seertid, fortsetter han.

(Saken fortsetter under bildet.)

PEKER FEIL VEI: Nordmenn bruker stadig mindre tid på norsk fjernsyn. I stort sett alle aldersgrupper faller oppslutningen, men ikke blant de over 65 år (P65+). Kvinner (K12+) ser fortsatt mest på TV.



Analysesjefen mener tallene også aktualiserer spørsmålet om hvor mye av den tiden nordmenn bruker på TV som er oppmerksom TV-seeing.

– Hvor oppmerksom er en «moderne TV-seer» versus «gammel TV-seer»? Dette vet vi egentlig ikke noe om, påpeker Tolonen.

Tross et kraftig fall i daglig seertid på norske fjernsynskanaler, så står flatskjermen fortsatt for like mye av underholdningen i norske hjem.

– Det vil si at TV-skjermen som arena holder seg ganske bra, men at man i større grad ser innhold fra hele verden, sier analysesjefen.

Les også: Seerne rømmer fra TVNorge

Hva liker du best med norske TV-kanaler? Si din mening i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere