RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Denne måneden lot juryen seg begeistre av applikasjonen Hormonsjekk for Forbrukerrådet fra Try/Apt.
Denne måneden lot juryen seg begeistre av applikasjonen Hormonsjekk for Forbrukerrådet fra Try/Apt. Foto: INMA

Hormoner til topps

Sølvtaggen for november er klar. Se vinnerne her.

Denne måneden lot juryen seg begeistre av applikasjonen Hormonsjekk for Forbrukerrådet fra Try/Apt. Innsendelsen fikk tomler opp fra hele juryen som «digget» den enkle, men veldig nyttige appen.

Forbrukerrådet ønsker å sette fokus på bruken av hormonforstyrrende stoffer i vanlige kosmetikkprodukter, og ved dette å mobilisere «forbrukermakt« mot produsenten som bruker disse stoffene i sine produkter.

- Juryens umiddelbare reaksjon var at dette er en veldig god løsning som vi «digger». Alle juryens medlemmer gir forøvrig jobben full score, noe som er relativt sjeldent. Dette er en innovativ og god måte å drive folkeopplysning og tilrettelegge for at forbrukerne selv kan bidra til å bedre sitasjonen. Meget effektivt og elegant løst, uttaler Christian Westerberg Thoresen, og han legger til;

- Såkalt «crowdsourcing» har siden en artikkel i Wired fra 2006 vært et etablert begrep, men juryen ser ikke dette utnyttet på en god måte så ofte. Dette er et godt eksempel på en løsning som får det til. Med dette oppnår kunden raskt og omfattende samle inn data av relativt høy kvalitet, og forbrukerne får gode råd i tillegg til direkte adgang til å utøve makt ovenfor produsenten, sier Westerberg Thoresen i en melding.

Både Try/Apt og ikke minst Forbrukerrådet er fornøyd med en god klapp på skulderen fra Sølvtaggen juryen.

- Hormonsjekk har vært et av årets mest spennende kampanjeoppdrag for dette teamet hos Apt. Fra vi mottok gladmeldingen om at vi vant oppdraget har vi hele tiden følt at dette er en løsning som har potensial til å bli stort. Og det ble det! Det har vært spennende å jobbe frem et så kraftfullt verktøy, og det på en så viktig problemstilling sier Fred Kihle, ansvarlig konsulent for kunden hos Apt.

- Sølvtaggen er en fin anerkjennelse for vår kampanje. Det er med på å bekrefte at vi har et godt teknisk og brukervennlig produkt, og vi merker med glede at en enstemmig jury har gitt Hormonsjekk-kampanjen full score, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.

2.plass til GORE-TEX Active Challenge fra Naked Communications og Good Morning
Kampanjen hadde som målsetning å lansere det nye membranet for høypuls-aktiviteter GORE-TEX Active Shell i Norge og Sverige. Kampanjen tar i bruk det gode, gamle grepet med «Landskamp» mellom Norge og Sverige, men tilfører mange lag med interaktivitet og involvering.

Juryen uttaler:
- Selv om ideen i dette tilfellet er enkel og velprøvd, er dette et imponerende stykke arbeid. Alt fra håndverket til logistikken sitter som støpt og fremstår som veldig godt gjennomført. Det er spesielt fint og innovativt at løsningen beviser produktfordelene ved «Active Shell» (puster, vanntett, vindtett) ved å la publikum bestemme når og på hvilket lag det skal hhv regne, blåse eller bli varmere. En deilig kombinasjon av «Real life" og digitalt», skryter Juryleder.

Mr Melk Six Pack for Tine fra Hyper tar 3. plassen
Juryen lar seg begeistre over at kampanjen på en fin måte viderefører reklamekonseptet fra TVC og i tillegg faktisk tilfører mange fine ting til det etablerte universet som Mr Melk har åpnet opp gjennom øvrig reklame.

En ekstra stor klapp for at kampanjen tar seg bryet med å sende ut fysiske ting basert på interaksjonen på facebook og i appen, både før og etter selve «konkurransen». Ikke bare er det morsomt og hyggelig for de utvalgte mottakerne, men det skaper antakelig en rekke gode ambassadører og mye god stemning blant følgere og spillere. Et passe vanskelig og engasjerende spill i tillegg trekker ytterligere opp, konkluderer juryen.

4.plass går til Oslo sportsalger Applikasjonen fra Jimmy Royal
Applikasjonen inneholder nyheter, tilbudsavis, et klippekort og et ukentlig skrapelodd hvor man kan vinne produkter fra Oslo Sportslager og deres samarbeidspartnere. «I bunn og grunn er dette en smart og nytenkende måte å drive lojalitetsprogram og å tilby litt ekstra til sine kunder». Juryen tror dette er en god og effektiv måte for kunden å knytte seg nærmere til kundene og en god strategi for å differensiere seg litt mot de store og sterke konkurrentene i markedet. En smart og fin jobb, uttaler Westerberg Thoresen.

Delt 5 plass
Identisk score og dermed delt 5.plass går til henholdsvis: «Det norske oljeventyret har aldri vært mer spennende» og «Europe - Powerede by Norwegian Gas», begge jobber for Statoil fra Mccann/Mediafront/SDG, populært kalt MMS.

Oljevenetyret-kampanjen definerer 5 tema som Statoil ønsker å belyse og skape dialog og debatt rundt. Via temabaserte bannere og printannonser samt en film som forteller om energirealitetene og utfordringene som eksisterer ved å utvinne naturressurser i dag, ledes publikum inn på www.goodideas.statoil.com/eventyret hvor det inviteres til debatt med Statoil.

«Norwegian gas» kampanjen, en serie av «interaktive bannere» på en rekke internasjonale nettsteder forteller om Statoil som en global, pålitelig leverandør av naturgass, og har som mål å øke trafikken til goodideas.statoil.com - og spesifikt «The Gas Machine»

Poengoversikt, november måned 2011
1. plass: Try/Apt og Forbrukerrådet -Hormonsjekk

2. plass: Naked/Good Morning og W. L. Gore & Associates Scandinavia AB - GORE-TEX® Active Challenge

3. plass: Hyper og Tine – Mr. Melk Six Pack

4. plass: Jimmy Royal og Oslo Sportslager – Oslo Sportslager App

5. plass: MediaFront/McCann/SDG og Statoil – Det norske oljeventyret har aldri vært mer spennende

5.plass: MediaFront/McCann/SDG og Statoil - Europe - Powerede by Norwegian Gas

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere