RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hun forfører tv-seerne

Sist oppdatert:
Bondeflørt og sydenflørt gir rosenrøde seertall for kanalene.

Høsten er for mange ensbetydende med sofakos og stearinlys. Hjemme i stua lokker tv-kanalene med en rekke nysatsinger, men også gjensyn med gamle favoritter.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

Tirsdag hadde både TV 2 og TV3 premiere på hvert sitt sjekkeprogram. TV 2 satser tradisjonelt med bøndene som leter etter en å dele livet med. TV3 tar den andre vrien og prøver å spleise charterturister ved bassengkanten.

Jakten på kjærligheten
Møtet med gamle bønder i Jakten på kjærligheten ble sett av 624.000 seere tirsdag kveld med en andel på 45,4 prosent. Møtet med de nye bøndene sendes 23. september. Fjorårets bønder trakk 679.000 seere.

– Vi er godt fornøyd. Jakten på kjærligheten er et konsept som er nedpå, her følger man bønder og friere som er genuint opptatt av å finne seg en livsledsager. Det er det fokuset vi har når deltakerne velges ut. Her er det ikke lagt opp til ekstreme situasjoner eller konfliktblomstring. Vi følger dem i deres naturlige omgivelser, sier Katrine Wergeland, presseansvarlig for Jakten på kjærligheten i TV 2.

Bassengkos
180.000 fulgte Svien og Hilde i jakten på den perfekte partner gjennom en rekke blind dates i sjekkeparadiset Ayia Napa. Svein og Hilde kjenner de fleste fra tidligere sesonger av programmet. Denne gangen skal de date tre personer hver gjennom høstens sesong på 12 episoder.

Researchsjef Aril B. Sletner i TV3 tror mye at seriens suksess skyldes nordmenns ferievaner. Dette er serien alle kan kjenne seg igjen i.

– Alle har et eller annet forhold til det enten det er positivt eller negativt. Nordmenns ferievaner er lette å forholde seg til. Folk kjenner seg igjen både i det som er flaut og det som er morsomt med å være i Syden, sier Sletner.

Mandag denne uken hadde kanalen premiere på både på Norske utgaven av Top Model og realityprogrammet Sykehuset. 154.000 fulgte de nye jentene mandag ettermiddag.

– Det er den beste starten på Top Model noen gang, sier Sletner. Han legger til at han i de tidligere sesongene har det vært en økning i antall seere utover høsten ettersom handlingen utspiller seg.

– Vi forventer en økning utover høsten, sier han.

Sykehuset vises på TV3 fire ganger i uken, mandag var det 130.000 som fulgte leger, sykesøstre og ambulansepersonell ved Akershus Universitetssykehus (Ahus).

– Dette er den største reality suksessen vi noen gang har hatt, spesielt med tanke på at det sendes fire ganger i uken, sier Sletner. Slike striper har sjelden vært en suksess.

Friluftssuksess
For tiende år på rad sendes seersuksessen 71° nord på TVNorge. Norges vakreste eventyr trakk 352.000 da høstens sesong hadde premiere mandag i forrige uke.

Utover i sendingen økte antallet med 36 000. Tredje halvtime av programmet hadde 348.000 tilskuere.

– Det har gått litt opp og litt ned med programmet, sier Pressesjef Ingrid Medhus. Hun forteller at det høyeste seertallet var i 2005 med 427.000 seere.

Serien kan skilte med å være den eneste serien hvor ingen av deltakerne har hatt sex med hverandre.

– På ti år er det ennå ingen som har hatt sex i 71° nord - kanskje den eneste realityserien noensinne uten den type action, sier TVNorge på sine hjemmesider.

Jakten på Norges neste Danny og Sandy i musikalen Grease hadde premiere forrige onsdag og trakk 212.000 seere. Utover i sendingen økte seerantallet med 90 000, og siste halvtime av programmet var det 245.000 seere.

Hallvard Flatland i Power of 10 hadde 248 000 seere på premieren i forrige uke. 328.000 fulgte den andre episoden i programmet i den nye gameshowet på TVNorge.

Flere premierer i vente
TV3 kjører i gang med en ny runde Robinson førstkommende søndag.

TVNorge satser på en ny vri med Ylvisbrødrene i hovedrollen. Ylvis møter veggen har premiere mandag 15. september. Samme dag er det start for jentene i Studio FEM.

Til helgen starter alle de velkjente TV 2 seriene som God Kveld, Norge, Vil du bli millionær, Senkveld og Skal vi danse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere