NA24.no

Forside 2 november 2009. Subsidiert av Tele 2
Forside 2 november 2009. Subsidiert av Tele 2

Hyller egne annonsører

Dagbladets kandidater er klare.

27. januar 2010 deler Dagbladet ut prisen «Pustehullet», for beste annonse i Magasinet, for niende gang.

Juryen har gjennom 2009 møttes kvartalsvis og nominert kandidater til «Pustehullet». I forrige uke møttes juryen ledet av Anette Briest Kriszat fra McCann for å nominere tre kandidater fra fjerde kvartal.

- For «Pustehullet»s fjerde og siste kvartal har juryen valgt fem jobber som holder et meget høyt nivå. Av disse går to annonser fra Freia og nok en bilannonse videre til finalen om å vinne selveste Pustehullet, sier juryens leder Anette B. Kriszat, som jobber som Art Director i McCann.

I tilfeldig rekkefølge - de nominerte:

SMFB for Freia Kong Haakon
Juryens begrunnelse:

En elegant annonse som børster støv av Kong Haakon på en klok og folkelig måte. Annonsen er tatt ut på en mesterlig måte med flott tekst, fantastisk fint foto og art direction – og en enkel og innsiktsfull idé i bunn. Annonsen femstiller Kong Haakon sympatisk og upretensiøst som en reservegave til de som har alt. Det gir den gode, gamle payoffen ”en glede å gi – en glede å få” ny relevans. Og all ære til Freia som har latt være å gjøre produktet til helten, men heller lar det være hjelperen, sånn reklame tar vi lettere til oss.

Try for Volkswagen
Juryens begrunnelse:

Som de fleste andre bilmerker ønsker Volkswagen Golf GTI å snakke om fart, komfort og kjøreglede. Denne annonsen klarer å gi leseren en god følelse med dette noe generiske budskapet. Vi har sett skilter i annonser mange ganger før, men byrået har laget en original idé – og med nattstemning og tåke er dette en frisk annonse. Vi tar ikke bare stilling til det vi ser, men får følelsen av å suse av gårde på motorveien, og juryen blir gjerne med på turen.

SMFB for Freia Premium
Juryens begrunnelse:

Ved første øyekast syntes juryen annonsen føltes litt konstruert. Men det morsomme poenget falt i smak når det fikk sunket inn. Å personifisere produktegenskapene er en troverdig og morsom måte å beskrive Freia Premium på. Et flott foto, stødig art direction og morsomme tekster gir Freia Premium eleganse og humor – og det er mer enn nok til at vi stopper opp og får med oss innholdet.

Jury Pustehullet fjerde kvartal var:
* Thomas Askim, tekstforfatter i Kitchen

* Lars-Kristian Harveg, AD i Try

* Magdalena Kamøy AD i DDB

* Trond Vestengen, AD i Ernö

* Lillian Wambheim innhabilitetsmedlem Dagbladet

* Annette Kriszat AD i McCann

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere