NA24.no

Fikk Gullkorns Årets Hederspris 2008
Fikk Gullkorns Årets Hederspris 2008 Foto: Tommy H. Brakstad

Hyllet av pr-bransjen

Sist oppdatert:
PR-pioner advarer mot navlebeskuelse.

Mange vil kanskje si at han har jobbet i bransjen i en mannsalder. En og annen rådgiver var til og med ikke født da han begynte sin karriere.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Torsdag kveld ble Kai Krüger Henriksen hedret av en samlet norsk pr-bransje. Gullkorns hederspris gikk som kjent til en av pionerene i kommunikasjonsfaget.

- Henriksen har vært en pådriver for integrert kommunikasjon. I kraft av sin person og faglige nysgjerrighet, har han dessuten vært en brubygger på tvers av kommunikasjonsfagene, mot reklame, sponsing, research- og mediebyråer. Henriksen nyter stor respekt for sin kreativitet. Ord som «inspirator» og «lederfigur» akkompagnerte begrunnelsene fra både forslagsstillerne og juryen i valget av nettopp ham som til Årets hederspris, kunne juryleder Claus Sonberg fortelle før utdelingen av den siste prisen under årets Gullkorn.

Fikk vinterleker til Norge
Kai Krüger Henriksen er utdannet økonom og har jobbet i flere byråer. I 1979 begynte pr-karrieren for alvor å ta form. Da begynte han hos Burson-Marsteller og var med å bygge opp og utvikle selskapet i Norge.

- Jeg fikk oppleve en spennende vekst, særlig på 80-tallet, og fikk gleden av å jobbe med mange ulike kunder, sier Kai Krüger Henriksen i et intervju med NA24 Propaganda kort tid etter prismottakelsen.

Men det er kanskje en ting han vil huske bedre enn andre fra sin tid i Burson-Marsteller. I fire år jobbet han med kampanjen for Lillehammer som kandidatby til de olympiske vinterleker.

Og han glemmer aldri stemningen i Seoul i 1988 da det ble kjent at Norge fikk OL.

- Det var fryktelig moro. En stor opplevelse. Helt formidabelt, sier han med stor iver.

Henriksen kan nok ta mye av æren for at Norge fikk de etterlengtede lekene til Lillehammer i 1994.

Ansatt av kunde
Samme året som lekene ble arrangert begynte han å jobbe med kunden Veidekke. En oppdragsgiver som fire år senere skulle vise seg å bli hans nye arbeidsgiver.

- Det å få jobbe med Veidekke ledet nok fram til et skifte. I 1998 gikk jeg inn som kommunikasjonsdirektør og har nå vært der i litt over 10 år.

Det er ingen ting som tegner til et skifte for bransjenestoren med det første. Under takketalen tidligere på kvelden skrøt Henriksen uhemmet over arbeidsgiveren sin.

- Jeg har lyst til å dele prisen med mine kjære kollegaer og min sjef i Veidekke, som er et utrolig spennende selskap. Tenk dere selv å få lov til hver enste dag å jobbe med ting som gjør samfunnet bedre. Det er veldig gøy.

Se nye mediemuligheter
Hva er de viktigste utfordringene bransjen må jobbe med i fremtiden?

- Vi må ha fokus på den faglige utviklingen. At man ikke blir for selvopptatt. At man evner å utfordre, sier han.

Kommunikasjonsdirektøren mener det er viktig å utfordre medieverden med litt nye tanker og ideer.

- Vi har fått en situasjon i dag hvor medieverden er - etter min mening - blitt en veldig sterk aktør - fra å være en formidler til aktør i hverdagen.

Dette setter helt nye krav til pr-bransjen. Rådgiverne må jobbe mye mer med å legge premissene på flere måter for å nå få fram.

- Utvikle og se de nye mediemulighetene og ikke minst se de nye formidlingsmuligheter dette gir.

- Man må evne å bryte ut og bruke kreativiteten som et viktig verktøy i det å bli bedre.

- Jeg husker godt det min tidligere sjef i Burson-Marsteller sa en gang. Hvis ditt eneste verktøy er en hammer, så må alle problemer følges med en spiker. Jeg tror at bredden i verktøybruken og forståelsen av den utbredelsen av bredden i verktøybruken vil være meget sentral. Dette fordi at det er så utrolig mange mediekanaler i dag som påvirker oss alle sammen til hver eneste tid.

Ønsker mer ledelse
En annen fanesak for Henriksen er heving av ledelse i kommunikasjonsfaget.

- Det å passe på at kommunikasjonsutøvere også skal kunne være gode ledere er sentralt. Det er også en kjempeutfordring. Hvis man ikke kan ledelse i dette arbeidet, men blir en utøvende part, kan kommunikasjonsarbeidet lett kan komme galt av sted.

Gullkorn ble første gang arrangert i 2007. I år har antall bidrag og deltakere økt. PR-toppen i Veidekke har derfor stor tror på kommende års utdelinger. Dette å tross av at utdelingen i starten kanskje fikk en humpete start med mange forskjellige meningsytringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Navlebeskuende?
- Det er klart at ingen har brutt ny mark uten å skape diskusjon. Og det at det er diskusjon rundt Gullkorn trenger ikke å bety noe. Det viser bare at den betyr noe. Det er første gang ser vi at alle de store byråene er representert. Byråene prioriterer å bruke tid på dette. Det vil si at man har tatt et langt skritt videre, sier han.

Prisen tror han også vil henge høyere i årene som kommer.

- Det å vinne prisen vil bli mer og mer respektert i bransjen. Men det er også veldig viktig at man ikke bruker dette til å bli navlebeskuende, men bruker det som en inspirasjon til å tenke nytt og bli enda bedre.

Det må ikke bli en selvforherligelse pris, men en inspirasjonspris for faglig og ny kreativitet og utvikling.

- Og hvis vi får det til vil statusen øke og flere og flere kommer til å ønske å vinne en av prisene.

Henriksen legger ikke skjul på at han føler at bransjen er inne i en veldig god stim.

- Vi ser jo at mange melder seg på til å være med og det at så mange møter opp for å være med på en slik prisutdeling forteller også at bransjen ønsker å være med å hedre seg selv.

Og på spørsmål på hva som skal til for å vinne er talen klar.

- Jobb med faglig utvikling og heving av kompetanse og forsett med å dele av kunnskap og erfaring.

- Det som er i hode på hver og en av oss skal ligge i hendene på alle, avslutter han.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere