NA24.no

(Scanpix/Montasje)

Ingen vinner fotballkrigen

Sist oppdatert:
Mediekrigen om fotballen kan fort ende med tomme krybber. Hestene har allerede begynt å bites.

KOMMENTAR (NA24): Det var ikke måte på smil og glede i VG Nett etter premieren på nettsendt fotball fra Tippeligaen. Ifølge Verdens Gang på papir var overføringen en braksuksess, rett nok uten at antallet brukere var tallfestet.

- Men responsen var positiv, ifølge ansvarlig redaktør i VG Multimedia, Espen Egil Hansen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Derimot – fortsatt ifølge Verdens Gang – kollapset TV 2 Sumos og Media Norges fotballnettsider. Rasende brukere slaktet TV 2, heter det.

Skryter av seg selv
Nettopp. Her ligger det nemlig mange hunder begravet. VG har over tid nærmest notorisk skrevet kritisk om TV 2s fotballsatsing på nett og samtidig skrytt av sin egen. Det forteller en god del om hvor mye penger Schibsted har brukt for å være med på dette sirkuset. Kampen om fotballseere er nødvendigvis knallhard. For medieaktørene vet innerst inne at det ikke er så mange av dem som de later som.

VG har over tid nærmest notorisk skrevet kritisk om TV 2s fotballsatsing på nett og samtidig skrytt av sin egen.

Irritasjonen blant konkurrentene nådde ganske sikkert et topp-punkt da sportssjef Bjørn Taalesen i TV 2 likevel kammet inn rettighetene til å sende søndagens kamper på TV 2 Sport, altså på TV. Utad ble det sagt at dette ga fine synergieffekter for alle medier og større muligheter. Men her og der ble andre tanker tenkt.

Kraftig kjøp
For var det ikke kraftselskapet Lyse som kjøpte rettighetene til alle søndagskamper unntatt én? Og videresolgte både hist og her, også til Schibsted og Polaris Media? Dagbladet fikk ikke være med, men er i etterkant tillatt å linke seg til TV 2 Sumo. Det samme gjør Nettavisen, Eddas aviser og A-pressen. Snart er det bare Os og Fusaposten som ikke er med.

Og Norsk Toppfotballs sjef, Niels Røine, slapp da også katta ut av sekken da han sa til Dagens Næringsliv at han er opprørt over TV 2s atferd. Betingelsene for nettrettighetene var at bare de skulle bruke dem, mener Røine. Og truer med både PFU og juridiske skritt.

Krangelen er i full gang om en TV-krig ingen kan vinne. Markedet er neppe stort nok.

Betingelsene for nettrettighetene var at bare de skulle bruke dem, mener Røine. Og truer med både PFU og juridiske skritt.

En fjerdedel
For hvor mange er egentlig interessert i å betale for å se middels fotball på TV eller på nett? Tja, statistikerne har hittil tviholdt på et gammelt faktum; nemlig at bare 25 prosent av Norges befolkning er interessert i fotball i det hele tatt.

En god indikasjon på at det ligger en dyp sannhet i dette fikk vi på lørdag, da NRK skulle feire at Tippeligaen var tilbake i statskanalen. Som kjent har NRK nå rettighetene til lørdagskampene. I ren kåthet dro NRK til med serieåpningen mellom Stabæk og Lillestrøm i primetime, toppet med Arne Scheie og Lottotrekningen.

Resultatet ble ikke bare lave seertall, det ble seerstorm. Fra alle landsdeler kom illsinte telefoner, og på internett haglet skjellsordene. Folk ville ha seg frabedt et så dårlig tilbud, de ville ha klassefest og Dan Børge Akerø og jubalong på Toten.

Her er det nok flere som har gjort opp regning uten vert.

Dag Solberg er frilansjournalist og kommentator i NA24

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere